-
First Camp fortsätter att växa – förvärvar Sjöstugans Camping i Älmhult
Skandinaviens största campingkedja, First Camp, fortsätter satsa i Sverige och förvärvar nu Sjöstugans Camping i Älmhult vilken blir kedjans 51:e destination i Sverige och 64:e i Norden.
Kompletterar det befintliga utbudet bra
First Camp fortsätter sin starka tillväxtresa. Förra året förvärvades tre destinationer i Danmark och bolaget genomförde även sina första förvärv i Norge. Campingkedjan fortsätter att växa även i Sverige. Nu står det klart att Sjöstugans Camping i Älmhult blir det senaste tillskottet.
”Sjöstugans Camping är en omtyckt camping som vi är mycket glada att kunna välkomna in i First Camp-familjen. Campingen ligger centralt i Älmhult, en spännande och attraktiv stad under hela året, och har vunnit ett flertal priser för sitt vackra läge med utsikt över sjön Möckeln. Destinationen kompletterar vårt befintliga utbud väldigt bra och är välbesökt av både turister och företag. Vi är glada att kunna erbjuda ännu en camping i Småland.” Säger Ola Bååth, investeringschef i First Camp.
Befäster sin starka position i Sverige
Sjöstugans Camping i Älmhult är öppet året om och har drygt 130 campingtomter, 20 stugor, konferensmöjligheter för upp till 70 personer samt en mycket uppskattad restaurang som drivs i extern regi. Campingen är belägen precis vid stranden och har ett stort aktivitetsutbud med bland annat kanoter och kajaker, äventyrsgolf, badtunna och båtuthyrning för fiske. Sjöstugans Camping omsatte under 2022 ca 10 MSEK.
First Camp planerar att tillträda campingen under februari 2023.
”Vi ser mycket fram emot att välkomna Sjöstugans Camping till First Camp. Med vår 51:e destination i Sverige befäster vi vår starka position och fortsätter vårt fokus på att skapa riktigt fina gästupplevelser över hela landet. Framöver kommer även Sjöstugans gäster kunna tjäna poäng och ta del av förmåner genom populära First Camp Club.” Säger Johan Söör, koncernchef för First Camp.
Läs mer om campingkedjan First Camp på Turismnytt här.
- Text: First Camp Group AB
- Foto: Sjöstugan Camping
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2
Den utlovade andra delen av rapporten från Västerbottens besöksnäringsdagar i början av oktober
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Kalmar får höga betyg genom hela undersökningen Resa i Sverige och många kan också tänka sig att rekommendera Kalmar till andra
-
Icehotel – följ med bakom kulisserna I SVT:s Iskonstnärerna
Iskonstnärerna är en dokumentärserie i fyra delar som skildrar skapandet av det 35:e ishotellet i Jukkasjärvi.
-
Sista sommaren med Tomas Ledins Bygdespel – en oförglömlig final i Höga Kusten
Den 2 juli 2026 öppnar portarna till Höga Kusten Friluftsteater i Lövvik där Tomas Ledins Bygdespel för en tredje och avslutande sommarsäsong
-
Turismräkenskaperna – Turister konsumerade mer i Sverige 2024
Turismens effekter på Sveriges ekonomi ökade 2024 i jämförelse med året innan
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konvertering av färjor till batteridrift fortsätter Öresundslinjen ambitionen att skapa en grön korridor mellan Sverige och Danmark.
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med aktiviteter för hela familjen
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
Tydlig redovisning av nya regler kring moms på livsmedel och tips på hur ni ska hantera det
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Hå...
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet Vasa har överlevt i snart 400 år – men för att klara framtiden behöver hon stöd. Nyligen inledde ...
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens totala antal flygförbindelser har minskat med fyra procent mellan åren 2023 och 2025. Minskni...
-
-
Gästbloggare
-