-
First Camp fortsätter att växa – förvärvar Sjöstugans Camping i Älmhult
Skandinaviens största campingkedja, First Camp, fortsätter satsa i Sverige och förvärvar nu Sjöstugans Camping i Älmhult vilken blir kedjans 51:e destination i Sverige och 64:e i Norden.
Kompletterar det befintliga utbudet bra
First Camp fortsätter sin starka tillväxtresa. Förra året förvärvades tre destinationer i Danmark och bolaget genomförde även sina första förvärv i Norge. Campingkedjan fortsätter att växa även i Sverige. Nu står det klart att Sjöstugans Camping i Älmhult blir det senaste tillskottet.
”Sjöstugans Camping är en omtyckt camping som vi är mycket glada att kunna välkomna in i First Camp-familjen. Campingen ligger centralt i Älmhult, en spännande och attraktiv stad under hela året, och har vunnit ett flertal priser för sitt vackra läge med utsikt över sjön Möckeln. Destinationen kompletterar vårt befintliga utbud väldigt bra och är välbesökt av både turister och företag. Vi är glada att kunna erbjuda ännu en camping i Småland.” Säger Ola Bååth, investeringschef i First Camp.
Befäster sin starka position i Sverige
Sjöstugans Camping i Älmhult är öppet året om och har drygt 130 campingtomter, 20 stugor, konferensmöjligheter för upp till 70 personer samt en mycket uppskattad restaurang som drivs i extern regi. Campingen är belägen precis vid stranden och har ett stort aktivitetsutbud med bland annat kanoter och kajaker, äventyrsgolf, badtunna och båtuthyrning för fiske. Sjöstugans Camping omsatte under 2022 ca 10 MSEK.
First Camp planerar att tillträda campingen under februari 2023.
”Vi ser mycket fram emot att välkomna Sjöstugans Camping till First Camp. Med vår 51:e destination i Sverige befäster vi vår starka position och fortsätter vårt fokus på att skapa riktigt fina gästupplevelser över hela landet. Framöver kommer även Sjöstugans gäster kunna tjäna poäng och ta del av förmåner genom populära First Camp Club.” Säger Johan Söör, koncernchef för First Camp.
Läs mer om campingkedjan First Camp på Turismnytt här.
- Text: First Camp Group AB
- Foto: Sjöstugan Camping
-
Thomas Walfridsson blir ny VD för Borås TME våren 2023
Han tillträder under våren och tar därmed över stafettpinnen från Helena Alcenius, bolagets nuvarande VD.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 23-27 januari 2023
Med mycket om Destination, Boende, Evenemang och Museer
-
Nu lanseras elbilskonceptet E-go i Örnsköldsvik och Höga Kusten
Nu kan fler boende och besökare i Örnsköldsvik resa klimatsmart
-
Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
En del av Jämtland Härjedalens intäkter kommer från besökare som övernattar hos släkt/vänner. Regionen genomför en undersökning för att se betydelsen.
-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg Januari 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket.
-
Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower
I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi för att jobba långsiktigt hållbart med det som är allra mest centralt i verksamheten.
-
Solhem Hotel i Visby blir basläger för aktiva utforskare
Anrika Solhem Hotel i Visby genomgår just nu en renovering och öppnar i mars. Boendet tydliggör även sin nya riktning.
-
Destinationen Idre Himmelfjäll Årets varumärke 2022
Nystartade Idre Himmelfjäll är Årets varumärke i Dalarna 2022. Det stod klart på Stjärngalan den 26 januari.
-
Livrustkammarens utställningar Manga Royals och Mästarprovet på turné
Nu får ännu fler i landet möjlighet att se Livrustkammarens populära tillfälliga utställningar. Först ut är utställningen Manga Royals - kunglig historia mangastil som visas på Örebro Slott.
-
Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten
Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- och evenemangsarenan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 januari 2023
Fortfarande en veckas ”back log” men hoppas vara ikapp inom kort. Detta är alltså en sammanfattning av nyhetsskör...
-
Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower
I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi ...
-
Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten
Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- oc...
-
Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
En inte obetydlig del av Jämtland Härjedalens samlade besöksnäring är de besökare som övernattar hos släkt och vä...
-
-
Gästbloggare
-