-
First Camp fortsätter att växa – förvärvar Sjöstugans Camping i Älmhult
Skandinaviens största campingkedja, First Camp, fortsätter satsa i Sverige och förvärvar nu Sjöstugans Camping i Älmhult vilken blir kedjans 51:e destination i Sverige och 64:e i Norden.
Kompletterar det befintliga utbudet bra
First Camp fortsätter sin starka tillväxtresa. Förra året förvärvades tre destinationer i Danmark och bolaget genomförde även sina första förvärv i Norge. Campingkedjan fortsätter att växa även i Sverige. Nu står det klart att Sjöstugans Camping i Älmhult blir det senaste tillskottet.
”Sjöstugans Camping är en omtyckt camping som vi är mycket glada att kunna välkomna in i First Camp-familjen. Campingen ligger centralt i Älmhult, en spännande och attraktiv stad under hela året, och har vunnit ett flertal priser för sitt vackra läge med utsikt över sjön Möckeln. Destinationen kompletterar vårt befintliga utbud väldigt bra och är välbesökt av både turister och företag. Vi är glada att kunna erbjuda ännu en camping i Småland.” Säger Ola Bååth, investeringschef i First Camp.
Befäster sin starka position i Sverige
Sjöstugans Camping i Älmhult är öppet året om och har drygt 130 campingtomter, 20 stugor, konferensmöjligheter för upp till 70 personer samt en mycket uppskattad restaurang som drivs i extern regi. Campingen är belägen precis vid stranden och har ett stort aktivitetsutbud med bland annat kanoter och kajaker, äventyrsgolf, badtunna och båtuthyrning för fiske. Sjöstugans Camping omsatte under 2022 ca 10 MSEK.
First Camp planerar att tillträda campingen under februari 2023.
”Vi ser mycket fram emot att välkomna Sjöstugans Camping till First Camp. Med vår 51:e destination i Sverige befäster vi vår starka position och fortsätter vårt fokus på att skapa riktigt fina gästupplevelser över hela landet. Framöver kommer även Sjöstugans gäster kunna tjäna poäng och ta del av förmåner genom populära First Camp Club.” Säger Johan Söör, koncernchef för First Camp.
Läs mer om campingkedjan First Camp på Turismnytt här.
- Text: First Camp Group AB
- Foto: Sjöstugan Camping
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-