-
Fjällföretag och destinationer mötte arbetssökande i Stockholm
För första gången arrangerade Arbetsförmedlingen Fjällmässan i Stockholm. Fjällmässan är en rekryteringsmässa där arbetssökande kan träffa ett stort antal företag verksamma i de svenska fjällen för att få information om jobbmöjligheter i fjällvärlden under främst vintersäsongen. Mässan genomfördes första gången för åtta år sedan i Gävle och har sedan dess kommit att utökas till en roadshow som landar på flera orter, bland annat Åre och Mora samt nu även Stockholm.
Turismnytt.se besökte mässan i Stockholm på fredagen och träffade flera, både större och mindre, aktörer som alla tyckte att detta är ett bra sätt att komplettera de vanliga rekryteringsvägarna. Den stora fördelen här är att man ganska snabbt kan få en uppfattning om den sökandes personlighet passar för jobbet och i gänget på arbetsplatsen.
-Det är mycket värdefullt att få börja med ett personligt möte där man ganska snabbt märker om personen fungerar bra i ett första möte, det är ju ofta det ett jobb i den här näringen handlar om – gästbemötande och servicekänsla. Då vet man vilka cv man skall titta vidare på, säger Lotta Florin på Buustamons Fjällgård i Åre som söker ett 20-tal personer för olika arbetsuppgifter.
En del utställare som varit på flera orter tyckte att de mässor som var på orter närmare fjällen var mer givande, men alla vi pratade med tyckte det var positivt att på ett effektivt sätt få möta sökanden från Stockholm. Flera tyckte dock att det var lite synd att många som kom dit, främst de inte varit i Sverige så länge, inte hade blivit informerade om att fjällen ligger så långt från Stockholm. Annars är intresset stort för att hitta personal med olika bakgrund och ursprung då detta berikar och även öppnar för att fler som aldrig varit i fjällen kommer dit.
Bland de destinationer och företag som var representerade var Stöten och Kläppen från Sälen, Storhogna Högfjällshotell och Spa, Destination Lofsdalen, Branäs/Kungsberget, Skistar, Stora Blåsjön och Vemdalsskalets Högfjällshotell.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Lina Siksjö
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Ett av Sveriges mest ikoniska spahotell, Hotel Tylösand, går nu samman med flygbolaget S...
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Den 23 april är det Gyllene Hjulet-gala och Sala 400 år är nominerat i två kategorier: Årets hållbara eve...
-
-
Gästbloggare
-