-
Fler barnfamiljer till Linköping med LasseMajas Deckarhus
I början av 2023 öppnar LasseMajas Deckarhus i Linköping. Etableringen är ett viktigt tillskott för att stärka Linköping som en privatresedestination och att locka barnfamiljer till Linköping.
LasseMajas deckarhus öppnar i början av 2023
Sedan en tid tillbaka är det klart att Linköpings nya besöksmål LasseMajas deckarhus öppnar i Gamla Linköping i början av 2023.
Deckarhuset bygger på de populära böckerna om detektiverna Lasse och Maja av den storsäljande författaren Martin Widmark, som är född och uppvuxen i just Linköping. Martin Widmark har sålt hela 15 miljoner böcker över hela världen. Av flera karaktärer är det just böckerna om LasseMajas Detektivbyrå i Valleby som är mest populära.
Verksamheten kommer att bedrivas i det gamla sockerbruksmagasinet i Gamla Linköping där Fenomenmagasinet tidigare huserat. Lokalerna kommer nu att byggas om för att passa deckarhuset.
Att valet föll just på Linköping kändes självklart
“Tankarna på att etablera någon form av besöksmål i min barndomsstad Linköping har funnits sedan 2015 då jag påbörjade dialogen med Visit Linköping och Linköpings kommun. Till sist föll alla pusselbitar på plats i och med att vi hittade det perfekta läget i Gamla Linköping, som har många likheter med just Valleby. Vi har fått ett fantastiskt mottagande av olika delar i kommunen och det finns ett starkt engagemang här för att vi ska lyckas.” Säger författaren Martin Widmark.
Besöksmålet riktar sig främst till barn mellan 4-14 år, men kommer att bli en attraktion för hela familjen. Utmaningen handlar om att lösa deckargåtor baserade på Martin Widmarks mysterier. En del av verksamhetens överskott kommer att gå till att stärka olika former av satsningar på kultur och läsande för barn. Ett område som Martin Widmark länge haft ett brinnande engagemang för.
“LasseMajas Deckarhus är ett bra exempel på det nya berättandet för barn. Där man kombinerar olika kanaler såsom böcker, filmer och den fysiska upplevelsen som skapas i ett besöksmål. För oss är det viktigt att hitta ett nyskapande koncept som sticker ut, och att skapa ett modernt och roligt besöksmål.” Säger Magnus T Wetterö, VD för LasseMajas Deckarhus.
Ett välkommen tillskott till besöksnäringen i Linköping
Bakom etableringen står, förutom författaren och illustratören Helena Willis, ett erfaret team av personer och investerare med stor erfarenhet av just besöksmål för familjer.
”LasseMajas deckarhus blir ett välkommen tillskott till besöksnäringen i Linköping. LasseMajas Detektivbyrå är ett starkt och etablerat varumärke. Besöksmålet vänder sig till just barnfamiljer där det finns tydliga synergier med Gamla Linköping och andra större besöksmål i regionen. Satsningen kommer att leda till fler dagsbesökare och fler gästnätter på Linköpings boendeanläggningar.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.
Att etableringen kommer att få positiva effekter för Linköping som destination är något som Tina Karlsson From, museichef på Gamla Linköping, skriver under på:
”LasseMajas Deckarhus passar perfekt in i miljön i Gamla Linköping och kompletterar och stärker hela friluftsmuseet. Under förra året hade Gamla Linköping hela 420 000 besökare och attraktiviteten ökar nu ytterligare. Att deckarhuset dessutom kommer att vara öppet året runt bidrar till en välkommen säsongsförlängning. Inte bara för Gamla Linköping utan för hela Linköping.”
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Illustration: Helena Willis
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-