-
Fler reste med Finnlines i somras – I höst blir det temakryssningar
Under sommaren reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med 2024, främst tack vare en ökning på 38 procent på rutten till Polen. Ökningen speglar en stark efterfrågan på samtliga rederiets linjer och är ett direkt resultat av både nya rutter och moderniserade fartyg.
Mellan juni och augusti 2025 reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med samma period 2024, där rutten mellan Malmö och Świnoujście stod för en imponerande ökning på 38 procent.
“Vi är mycket glada över resultatet och att vår linje till Polen, som öppnande i april förra året, har tagits emot så väl. Vi ser stor potential framåt”, säger Marco Palmu, Finnlines passagerardirektör.
Den moderniserade flottan lockar fler kunder
Även andra linjer visade på tydlig tillväxt, med en ökning på 19 procent på Kapellskär–Långnäs–Nådendal och 4 procent på Malmö–Travemünde.
“Sedan vi satte in våra nya fartyg Finnsirius och Finncanopus på rutten mellan Sverige, Åland och Finland under 2023 och 2024 har passagerarupplevelsen förbättrats avsevärt. Vi gläds åt att fler upptäcker systerfartygen”, säger Marco Palmu.
Förutom fartygens moderna faciliteter erbjuder rutten även ett utbud av säsongsprogram. Näst på tur är kryssningar med aktiviteter anpassade för Sveriges och Finlands höstlov.
Fira Halloween på höstlovskryssning
I oktober erbjuder Finnsirius och Finncanopus flera spännande aktiviteter för barn på kryssningar mellan Sverige och Finland. Barnen kan delta i godisbingo, pumpajakt och ansiktsmålning, där de kan förvandlas till häxor, skelett eller andra spöklika figurer. Dessutom kommer kryssningen att besökas av häxor, trollkarlar och clowner – för en rolig och minnesvärd upplevelse för hela familjen.
Se vilka aktiviteter som erbjuds på varje avgång här.
Finnlines är ett ledande frakt- och passagerarrederi med verksamhet i Östersjön, Nordsjön och Biscayabukten. Företaget är en del av Grimaldi Group, som är ett av världens största RoRo-rederier och den största aktören inom såväl gods- som passagerartrafiken på de av EU särskilt utpekade “havsmotorvägarna” – Motorways of the Sea.
Mer om Finnlines på Turismnytt
- Text: Finnlines
- Foto: Finnlines
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-