-
Flygskatten – ett hot mot besöksnäringen?
I onsdags överlämnades utredningen om en ny flygskatt till finansminister Magdalena Andersson.
Detta står i utredningen
I utredningen (som är på 255 sidor) står det att det är bra om en ny flygskatt införs.“Det sannolika scenariot är att arbetstillfällen huvudsakligen flyttar mellan sektorer och att vissa arbetstillfällen försvinner medan andra tillkommer” står det i utredningen.
Några andra viktiga punkter i utredningen:
- flygskatten förväntas generera en besparing på upp till 200.000 ton koldioxid.
- flygskatten skall betalas för alla resor som startar på en flygplats i Sverige.
-
hur stor skatten kommer att bero på är med hänsyn till hur lång flygresan är:inom Sverige och Europa = 80 kronorutanför Europa, högst 6 000 kilometer bort = 280 kronorandra världsdelar, mer än 6 000 kilometer bort = 430 kronor
- intäkten till statskassan kommer att bli 1,78 miljarder per år
- förslaget kommer att minska efterfrågan på flygresor med 3,6–4,8 procent för inrikesflyget, 1,4–1,9 procent för flyg inom Europa och 1,5–2,1 procent för flyg utom Europa. Det är detsamma som att 450 – 600 000 passagerare väljer att inte flyga.
- att samhället kommer framåt i omställningsarbetet genom politiska verktyg.
- kan få 600 000 resenärer att istället välja hållbara sätt att transportera sig på.
- i delar av landet där det saknas tidsmässigt vettiga alternativ, till exempel Kiruna eller Gotland, är det inte troligt att flygresorna minskar mycket.
- tågnätet och vägtransporterna måste bli bättre – kanske kan flygskatten finansiera detta?
- flygbolag kommer att behöva minska sin verksamhet.
Utredarna vill att skatten ska införas den 1 januari 2018 – om den går igenom i riksdagen.
Argument mot en ny flygskatt
Många tycker att den ny flygskatt inte bidrar till ett hållbart flyg.
Beräkningar visar att en flygskatt endast skulle minska de totala svenska utsläppen med som mest 0,2 miljoner ton per år. Det motsvarar några dygn av vägtrafikens utsläpp.
Man tror också att bilåkandet ökar då flyget minskar – vilket leder till ökade klimatutsläpp.
De flesta tycker att flyget skall bära sina egna kostnader men det gäller att hitta rätt intäktskällor.
Många kritiker säger att införande av en ny flygskatt riskerar att minska exporten och därmed näringslivet som kommer att tappa både kompetens och arbetstillfällen.
Transportföreningen – negativa
”Att införa en flygskatt är helt fel väg att gå och löser inte klimatutmaningen”, säger Mattias Dahl, vd Transportföretagen.Transportföretagen är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna.
Analysföretaget WSP – negativa
Analysföretaget WSP, som har beräknat de samhällsekonomiska effekterna av en ny flygskatt, säger att den föreslagna skattenivån på 80 kronor per resa inom Europa, 280 kronor för resor upp till 600 mil och 430 kronor för resor till andra kontinenter kommer att ge allvarliga konsekvenser för Sverige.
Svenskt Flyg och Swedavia – negativa
Svenskt Flyg och Swedavia har höjt rösterna mot en ny flygskatt.De säger att cirka 10.000 jobb riskerar att försvinna och att det blir någon klimatnytta.Läs Svenskt flygs pressmeddelande här.
En del politiker – negativa
En del politiker är negativa mot förslaget. Bland de är trafikutskottets Anders Åkesson (C) och kommunalråd Niklas Nordström (S).Argumenten för en ny flygskatt
De som vill ha en ny flygskatt vill att flygbranschen skall bära en större del av sina egna klimatkostnader, att få mindre klimatpåverkan och att konsumenter skall välja andra transportmedel.Flyget står idag för 2% av världens totala utsläpp.
Man är säker på att välståndet kommer att påverkas negativt, att jobb försvinner och att tillväxten blir mindre om en ny flygskatt införs.
Istället för en ny flygskatt så är det bättre att investera i utveckling av biobränsle och ny teknik. Det kommer att minska utsläppen vid källan och ge en reell effekt på de totala utsläppen.
Majoriteten av svenskarna – positiva
Majoriteten av svenskarna tycker att en ny flygskatt är bra. De tycker att det är en självklar och rättvis sak eftersom alla svenskarna inte använder flyget.Idag är flyget ibland billigare än tåget vilket gör att många väljer att flyga istället. Om en ny flygskatt införs så kanske fler väljer att åka tåg istället – vilket är miljövänligare.
Bakgrunden till förslaget
Det var i november 2015 som regeringen gav en utredning i uppdrag att föreslå hur en nationell skatt på flygresor skulle kunna utformas.Besöksnäringen – den stora förloraren?
De flesta tror att besöksnäringen blir den stora förloraren om en ny flygskatt införs. Varje dag spenderar utländska besökare 25 miljoner kronor i Sverige, pengar som går rakt in i den lokala ekonomin runt om i Sverige.Läs också artiklarna:Källa: Veckans affärer, Flygtorget, Regeringen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Riksbanken
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-