-
Flygstolen är årets digitala gasell i Skåne
Företaget Flygstolen är årets digitala gasell i Skåne. Det är tidningen Dagens Industri som varje år utser de snabbaste växande företagen i Sverige.
Motiveringen var:
”- Detta års digitala gasell i Skåne är en rollmodell för andra verksamheter, som verkligen har förstått hur viktigt det är att följa de digitala trenderna och bygga ett företag baserat på hur användarna researchar och tar beslut online. Detta års vinnare är ett fantastiskt exempel på en verksamhet som har förmåga att växa i en konkurrensutsatt marknad och utnyttja de digitala möjligheterna.”
En digital gasell innebär, förutom de tuffa kraven som ställs på Gasellföretag, också att företaget anpassar sig efter konsumenternas beteende online och använder internets möjligheter för att utveckla sin verksamhet.
”- Detta är ett häftigt pris att vinna som vi är mycket stolta över. Vi är en helt och hållet digital resebyrå och arbetar hårt för att ligga i framkant och driva fram nya tekniska lösningar. Det här priset visar att vi är på rätt väg och att vi gör det bra”, säger Linda Bjernstål, vd och grundare på Flygstolen.
Ett Gasellföretag ska uppfylla följande kriterier:
- en omsättning som överstiger 10 Mkr
- minst tio anställda
- minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret
- ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren
- ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt
- i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner
- sunda finanser
Flygstolen är en online resebyrå med 11 års erfarenhet av försäljning av flyg, hotell och hyrbilar online. Företaget etablerades 2004 av VD och grundare Linda Bjernstål. Idag arbetar 36 anställda på huvudkontoret i Helsingborg och i Stockholm. Under de senaste tre åren har företaget expanderat till Norge och Danmark, under varumärket Tripmonster. 2014 omsatte Flygstolen 1,8 miljarder kronor och är en av de största online resebyråerna i Skandinavien.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Flygstolen
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet till ett av världens 100 främsta spa – en prestigef...
-
-
Gästbloggare
-