-
Så gör man för att förbättra sin digitala marknadsföring
Turisterna vill både inspireras, letar och boka sina resor via datorn, mobilen och andra handenheter. Men långt ifrån alla företag erbjuder denna möjlighet idag – vilket gör att de går miste om stora intäkter.
Företag som jobbar med digitala kanaler har länge försökt tala om för branschen att ”här finns vi – ta hjälp av oss” men få har sett vad de kan vinna på det.
Vad vill då turisterna ha?
- att det är lätt att hitta det man söker via sökmotorn – satsa på SEO
- att din hemsida ser bra ut i alla webbläsare och också i mobila enheter
- att det är lätt och går snabbt att boka online
- se till att hemsidan är responsiv – om man får vänta så stänger kunden sidan
- ha en interaktiv karta på hemsidan
- använd Instagram för att locka
- Tipsa dina kunder om att de kan lägga upp bilder på Instagram med hashtaggen #minnärhet. Då kommer bilden att placeras på Eniros nya karta om du har tur och du får gratis marknadsföring. Dina bilder laddas upp på Eniro.se och kampanjsidan minnarhet.eniro.se
- för eventbolag finns det program som underlättar arbetet med inbjudningar till exempel Eventbrite eller Invajo
- Skapa en Facebooksida så att du kan lägga ut erbjudanden och samla Gilla- fans
- välj marknadskanaler med omsorg, om du till exempel driver ett lyxhotell så är det bra att finnas med på sådana sajter som samlar rätt målgrupp
- skapa samarbeten med andra lokala aktörer och skryt med det på hemsidan
- Spela in filmer och lägg upp på Youtube
- Följ med i den digitala utvecklingen!
- Text: Maria Lindqvist
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-