-
Etablering av företag ger fler hotellnätter
Ökningen av antalet sålda hotellnätter är en stark indikator på att Malmö är en stad i medvind. Stora nationella och internationella företag väljer att göra sina företagsetableringar här och de drar besökare.
Hotellnätterna i Malmö har ökat med 20% under perioden januari-juni 2016 om man jämför med samma period året före. Samtidigt har antalet hotellrum i staden ökat med 13%. Mest ökar de utländska gästerna.
De flesta besökare som kommer till Malmö gör det för att delta på en konferens eller evenemang.
”- Allt fler vill semestra i Sverige och det gör att vi har sett ett rejält skutt uppåt för turismen också i Malmö. De sju största hotellen har legat på en beläggning runt 80% och genomsnittspriserna är på väg upp, vilket är ett sundhetstecken”, säger Jens Lyckman, hotelldirektör på Clarion Hotel och Congress Malmö Live.
En anledning till ökningen är att Malmö har ett stort och brett utbud av mötesfaciliteter kombinerat med goda kommunikationer. Arenan och mässan på Hyllie är ett exempel. Malmö Live är ytterligare ett.
”- Det är lätt att ta sig till och ta sig runt i Malmö. Till konferenserna tar du dig lätt med tåg och flyg. Sedan går det smidigt att ta sig runt med cykel, vilket många besökare imponeras av”, berättar Ann Nyström, destinationschef Malmö stad.
Källa: Malmö stad
- Text: Maria Lindqvist
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
-
Gästbloggare
-