-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Det kommunala bolaget Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander, en pionjär inom modernt platsvarumärkesarbete, framgångsrikt gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete. Det har resulterat i Trelleborgs strategi, en vägledning i hur aktörer gemensamt kan utveckla platsen.
En bredare förståelse för vad som gör destinationen attraktivt
Strategiarbetet omfamnar Trelleborgs kommun som geografisk plats och fångar in den totala attraktiviteten genom en bred infallsvinkel som tittar såväl på begreppen leva och verka, som besöka och investera. Arbetet har resulterat i strategin ”Bilden av Trelleborg”. Med ett övergripande syfte att vara en vägledning i hur många aktörer gemensamt kan både utveckla och berätta om platsen.
Visit Trelleborg tilldelades uppdraget av kommunfullmäktige och har agerat som en central samordnare i processen. Under ledning av projektledaren Petra Strandberg har destinationsbolaget arbetat nära kommunens kommunikationsavdelning och en styrgrupp bestående av nyckelpersoner inom kommunkoncernen.
”Vi är stolta över förtroendet att leda denna viktiga fas i utvecklingen av Trelleborgs platsvarumärke. Genom att engagera invånare och intressenter har vi fått en bred förståelse för vad som gör Trelleborg unikt och attraktivt och vågat spänna bågen i sju punkter för önskad positionsförflyttning”. Säger Petra Strandberg, utvecklingsstrateg på Visit Trelleborg.
Placebrander är samarbetspartner i uppdraget
Företaget Placebrander, med över 10 års erfarenhet av att strategiskt platsvarumärkesarbete, har varit samarbetspartner i processen. Deras metodik har involverat en nationell och lokal attitydundersökning i samarbete med undersökningsföretaget Norstat. Men också workshops med lokala intressenter samt granskning av befintliga rapporter och strategier.
I arbetet med att utforma platsvarumärkesstrategin har över 2500 personer engagerats. Inklusive lokalbefolkningen, näringsidkare, politiker, gymnasiestudenter och högstadieskolor, samt kommunanställda.
”Att arbeta med Trelleborgs platsvarumärke har varit en spännande resa. Genom att integrera invånarnas och de lokala aktörernas perspektiv har vi skapat en strategi som speglar Trelleborgs unika karaktär och potential”. Säger Helena Nordström, grundare av Placebrander.
En glimt av destinationens strategi
Strategin ”Bilden av Trelleborg” pekar ut flera viktiga profilområden. Inklusive havet och hamnen, industri och hållbarhet, Malmö och Köpenhamn, samt bygemenskap och upplevelsenäring. Platsens egenskaper beskrivs med orden energisk, kontinental och småskalig.
En utpekad målgrupp för inflyttare är ”Kustdrömmaren”. Någon som eftersträvar ett bekvämt liv med fokus på familj och välmående. Samtidigt som de värdesätter närheten till storstadens utbud och karriärmöjligheter.
Strategin understryker också sambandet mellan att vara en attraktiv plats för besökare, invånare och näringsliv. Besöksnäringen är avgörande för att locka turister och nya invånare. Men även en förutsättning för att invånarna ska trivas och för att locka företag och talanger till platsen.
Här beskriver Placebrander sitt uppdrag.
Nästa steg i Trelleborgs platsvarumärkesarbete
Det fortsatta arbetet med platsvarumärket fångas nu upp i en bredare process i Trelleborgs kommun. Med Visit Trelleborg i en central roll och drivande i arbetet inom fokusområdena uppleva och besöka.
Det närmsta halvåret kommer bland annat en visuell plattform att ta form. Men även en funktionell verktygslåda kommer att lanseras. Platsvarumärket kommer att implementeras i gemenskap med platsens offentliga, privata och ideella aktörer.
Här kan ni läsa mer om Visit Trelleborg på Turismnytt.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Kathryn Wood
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-