-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Det kommunala bolaget Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander, en pionjär inom modernt platsvarumärkesarbete, framgångsrikt gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete. Det har resulterat i Trelleborgs strategi, en vägledning i hur aktörer gemensamt kan utveckla platsen.
En bredare förståelse för vad som gör destinationen attraktivt
Strategiarbetet omfamnar Trelleborgs kommun som geografisk plats och fångar in den totala attraktiviteten genom en bred infallsvinkel som tittar såväl på begreppen leva och verka, som besöka och investera. Arbetet har resulterat i strategin ”Bilden av Trelleborg”. Med ett övergripande syfte att vara en vägledning i hur många aktörer gemensamt kan både utveckla och berätta om platsen.
Visit Trelleborg tilldelades uppdraget av kommunfullmäktige och har agerat som en central samordnare i processen. Under ledning av projektledaren Petra Strandberg har destinationsbolaget arbetat nära kommunens kommunikationsavdelning och en styrgrupp bestående av nyckelpersoner inom kommunkoncernen.
”Vi är stolta över förtroendet att leda denna viktiga fas i utvecklingen av Trelleborgs platsvarumärke. Genom att engagera invånare och intressenter har vi fått en bred förståelse för vad som gör Trelleborg unikt och attraktivt och vågat spänna bågen i sju punkter för önskad positionsförflyttning”. Säger Petra Strandberg, utvecklingsstrateg på Visit Trelleborg.
Placebrander är samarbetspartner i uppdraget
Företaget Placebrander, med över 10 års erfarenhet av att strategiskt platsvarumärkesarbete, har varit samarbetspartner i processen. Deras metodik har involverat en nationell och lokal attitydundersökning i samarbete med undersökningsföretaget Norstat. Men också workshops med lokala intressenter samt granskning av befintliga rapporter och strategier.
I arbetet med att utforma platsvarumärkesstrategin har över 2500 personer engagerats. Inklusive lokalbefolkningen, näringsidkare, politiker, gymnasiestudenter och högstadieskolor, samt kommunanställda.
”Att arbeta med Trelleborgs platsvarumärke har varit en spännande resa. Genom att integrera invånarnas och de lokala aktörernas perspektiv har vi skapat en strategi som speglar Trelleborgs unika karaktär och potential”. Säger Helena Nordström, grundare av Placebrander.
En glimt av destinationens strategi
Strategin ”Bilden av Trelleborg” pekar ut flera viktiga profilområden. Inklusive havet och hamnen, industri och hållbarhet, Malmö och Köpenhamn, samt bygemenskap och upplevelsenäring. Platsens egenskaper beskrivs med orden energisk, kontinental och småskalig.
En utpekad målgrupp för inflyttare är ”Kustdrömmaren”. Någon som eftersträvar ett bekvämt liv med fokus på familj och välmående. Samtidigt som de värdesätter närheten till storstadens utbud och karriärmöjligheter.
Strategin understryker också sambandet mellan att vara en attraktiv plats för besökare, invånare och näringsliv. Besöksnäringen är avgörande för att locka turister och nya invånare. Men även en förutsättning för att invånarna ska trivas och för att locka företag och talanger till platsen.
Här beskriver Placebrander sitt uppdrag.
Nästa steg i Trelleborgs platsvarumärkesarbete
Det fortsatta arbetet med platsvarumärket fångas nu upp i en bredare process i Trelleborgs kommun. Med Visit Trelleborg i en central roll och drivande i arbetet inom fokusområdena uppleva och besöka.
Det närmsta halvåret kommer bland annat en visuell plattform att ta form. Men även en funktionell verktygslåda kommer att lanseras. Platsvarumärket kommer att implementeras i gemenskap med platsens offentliga, privata och ideella aktörer.
Här kan ni läsa mer om Visit Trelleborg på Turismnytt.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Kathryn Wood
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-