-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring kulturturismens utvecklingspotential för Sverige. I förstudien framkommer att Sverige har goda förutsättningar att utveckla kulturturism till en viktig och betydande attraktionskraft för Sverige som land och turistresmål. Förstudien har överlämnats till Kulturdepartementet.
”Idag finns det ingen nationell samordning av Sveriges kulturella attraktionskraft, vilket skapar otydlighet och de positiva berättelserna om Sveriges magiska kulturutbud når inte fram till potentiella besökare.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Stora möjligheter att integrera naturturism med kulturturism
Med sin kulturella bredd kring såväl kulturarv och rik historia som samtida kultur i form av design, teknologi, arkitektur och livsstil i stort är potentialen för kulturturism i Sverige stor.
Sverige har tack vare sin redan väl utvecklade naturturism stora möjligheter att integrera naturturism med kulturturism. Vilket skapar effektiva och långsiktiga förutsättningar för bland annat kommunikation och marknadsföring för att attrahera besökare och turister – något som bidrar till fler jobb, ökade intäkter till både företag och offentlig förvaltning, en positivare bild av Sverige och ökad spridning av svensk kultur internationellt.
”Med förstudien vill vi utröna ifall kulturturism är ett område värt att satsa på för Sverige som nation och vad som i så fall skulle vara mest effektivt.” Säger Susanne.
Det skulle bidra till en positivare bild av Sverige
Visit Sweden lyfter dagligen fram sådant som bolaget vet attraherar mer medvetna resenärer.
Med nationell samordning och dedikerade finansiella medel kring kulturturism ser de att effektiviteten i marknadsföringsarbetet skulle tillta när det blir möjligt att addera de kulturvärden som attraherar.
Visit Sweden noterar även att kulturturism som attraherar och når ut, aktivt skulle bidra till en positivare bild av Sverige, än de negativa narrativ om Sverige som dominerat internationell media en lång tid.
”Genom en medveten satsning på kulturturism ges vi fler hållbara argument för att öka nyfikenheten för Sverige och det svenska.” Avslutar Susanne Andersson.
I förstudien dras följande slutsatser:
♦ För att många olika aktörer enklare ska kunna enas och effektivt och långsiktigt utveckla och kommunicera om kulturturism, behövs och passar en bred definition av kulturturism i Sverige.
♦ Offentliga, ideella och kommersiella krafter behöver samverka mer.
♦ Finansiering behöver matchas med kulturturismens behov.
♦ Platsutveckling bör länkas samman än mer med kulturturism.
♦ Sverige behöver skyndsamt ta en starkare position inom internationell kulturturism. Även inom detta område hårdnar konkurrensen från andra nationer snabbt.
♦ Ökade möjligheter att dela befintlig kunskap behövs.
♦ Fördjupade studier behövs som skapar bättre förståelse för målgruppens drivkrafter, efterfrågan och beteenden samt om konkurrensen om kulturturisterna.
Trender inom global kulturturism bland målgruppen nyfikna upptäckare med kulturintresse är:
♦ Autentiska och minnesvärda upplevelser.
♦ Önskan att uppleva vardagsfirande och lokala nöjen.
♦ Strävan att besöka och bidra till en mer hållbar kultur.
♦ Ständig kulturell utveckling som skapar nya möjligheter till produkt- och affärsutveckling.Det resenärerna vill:
♦ Uppleva den svenska livsstilen och kulturen.
♦ Se nya städer och platser.
♦ Lära sig något nytt på resan.
♦ Hinna se och göra så mycket som möjligt i Sverige under vistelsen.Här hittar ni hela förstudien om kulturturism.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-