-
Så har vi förvandlat vår turistbyrå till ett show room
Under måndagen den 13 november invigdes Västerås nya showroom där besökare och näringsliv skall mötas.
Den nya mötesplatsen heter Expect Västerås och är beläget i den kända Skrapan centralt i Västerås. Här har Västerås Tourist Center flyttat in.
Det är ett nytt upplevelsebaserat showroom där platsen är öppen och dynamisk. Syftet är att uppmuntra till möten baserade på tradition och den senaste tekniken. Besökarna skall genom teknik och kreativa utställningar inspireras till att utforska Västerås som besöks-och etableringsort. Bolaget byBrick har fått uppdraget att bygga upp en Virtual Reality-plattform med syfte att skapa ett virtuellt skyltfönster för hela staden.
”- Besökare ska kunna utforska Västerås utbud av aktiviteter och besöksmål genom nya tekniska och interaktiva lösningar. Det kommer att finnas VR-glasögon och visualiseringsbord där vi visar upp olika besöksmål och nya områden som växer fram i staden”, säger Pernilla Törngren, platschef för Expect Västerås.
”- Vi ville göra något riktigt häftigt och unikt till det nya showroomet som tilltalar många olika målgrupper, för att visa att Västerås ligger i teknisk framkant med fokus på besöksnäringen. Det handlar också om att bryta barriärer för vad som är möjligt med teknik”, fortsätter Pernilla Törngren.
Först ut blir en virtuell entré som byBrick Interface skapat, där besökaren sätter på sig VR-glasögon och kan besöka olika platser runt om i Västerås.
”- Nu finns ett antal olika virtuella destinationer och fler tillkommer framöver. Det som är unikt är att vi både har upplevelser som är rena turistmål så som älgparken Kungsbyn, blandat med VR-upplevelser som företag gjort. Den gemensamma nämnaren är att upplevelserna utspelar sig i Västerås”, säger Anna Sangve, projektledare Västerås Marknad & Näringsliv.
Konceptet nytt inom besöksnäringen
”- Det har varit väldigt inspirerande att Expect Västerås vågar pusha gränserna och testa något som ingen annan gjort i besöksnäringen, på det här sättet. Att marknadsföra en hel stad på ett interaktivt sätt och från olika perspektiv är något helt nytt”, säger Elin Sjöström, teamledare VR&AR på byBrick Interface.
Vid invigningen bjöds det på mingel med bubbel och pizza (Sveriges första pizza bakades i Västerås).
Platschef Lisa Kilestad visade runt de inbjudna i Expectrum som ligger en trappa upp i byggnaden. Expectrum är ett loklat utvecklingscentrum för skola och näringsliv.
Efter det så tog Eva Lilja, Vd för Västerås Marknad & Näringsliv AB till orda och berättade om Expect Västerås och platsens möjligheter. Tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck invigde de Expect Västerås genom virtual reality-teknik – Västerås första VR-invigning.
Efter själva invigningsceremonin bjöd techno-duon Frost, från Västerås, på musik.
Källa: Västerås Marknad & Näringsliv
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Västerås Näringsliv & Marknad
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-