lördag 24 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Made in Sweden! Ny utställning på Spritmuseum
    • Upplev farao Tutankhamon i Norrköping i sommar
    • Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar
    • Debatt: SJ och flyget – måste det vara ett motsatsförhållande?
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Visit Sweden har skapat en ny marknadsföringskampanj som ska råda bot på förväxlingen mellan Sverige och Schweiz.
    2023-10-24 19:02

    Global kampanj: Visit Sweden sätter ner foten om förväxlingen med Schweiz

    För att en gång för alla göra upp och fördela associationerna mellan länderna, och göra det tydligt vilket land som är vilket och i vilket land man hittar vad – lanserar Visit Sweden den 24 oktober en marknadsföringskampanj för att reda ut begreppen.

    ”Med större kreativa kampanjer som denna vill vi nå ut brett på våra marknader och skapa nyfikenhet för resmålet Sverige. Vi har en tydlig idé med våra kampanjer och har en robust modell för att öka chansen att nå ut och nå igenom i internationell media. Med kampanjer som ibland kanske ligger lite utanför det som en del kopplar samman med traditionell destinationsmarknadsföring, vill vi utmana. Så att vi kan lyfta fram vad resmålet Sverige har att erbjuda och sticka ut i bruset från andra resmål.” Säger Nils Persson som är Visit Swedens marknadschef. ”Målet med kampanjer av det här slaget är att skapa räckvidd i relevanta medier, nå ut brett och attrahera både journalister, researrangörer och resenärer att vilja besöka Sverige. Samt att öka söket och Googlandet på resmålet Sverige.”

    Förväxlingen med Schweiz är tyvärr ofta återkommande

    Över 120 000 internationella googlingar har det senaste året gjorts av människor enbart för att reda ut vilket land som är vilket. Så sent som inför Sveriges fotbollsmöte med Schweiz, i åttondelsfinalen i fotbolls-VM, fångade Dagens Nyheter upp utmaningen som Sverige ständigt stöter på: den återkommande förväxlingen med Schweiz. Men det är långt ifrån första gången:

    ◆ I kanadensisk tv under fotbolls-VM 2015 mot USA förväxlades länderna och Sverige blev Schweiz.

    ◆ När svenska musiktjänsten Spotify börsintroducerades på New York-börsen 2018 fångades det på bild hur den schweiziska flaggan vajade utanför börshuset.

    ◆ Svenska Institutet noterade för ett par år sedan, i en latinamerikansk undersökning om kännedom om Sverige, att Schweiz mest kända fotbollsspelare var Zlatan…

    ◆ Vanliga associationer med Sverige som genom åren dykt upp i Svenska Institutets mätningar är höga alptoppar, djupa dalar och gökur.

    ◆ År 2011 ursäktade Rihanna den inställda spelningen med ”Jag ber alla mina fans som skulle gå på konserten i Malmö, Schweiz, om ursäkt”.

    Sverige är en annan typ av destination, en plats med naturlig lyx

    Förväxlingen och det faktum att Visit Sweden vill lyfta fram att Sverige är en annan typ av destination, en destination med naturlig lyx. ”A destination of a different nature” som erbjuder ”luxury of a different nature” – är några av grunderna för kampanjen.

    ”Liksom tidigare kampanjer har vi valt att tillsammans med en god portion humor lyfta fram sådant vi vet attraherar resenärer att besöka Sverige. Denna gång utifrån tesen att Sverige erbjuder lyx av en annan sort.” Säger Visit Swedens VD, Susanne Andersson. ”Med kampanjen och dess tema, får vi möjlighet att berätta om ”en annan typ av lyx” som representerar andra värden och något som vi vill förtydliga. Vi kan berätta om de värdefulla, hållbara och attraktiva upplevelser som Sverige som resmål har att erbjuda. Upplevelser som bygger på vårt progressiva synsätt, vår relation till vår natur och omtanken om den.”

    Kampanjen lanseras globalt den 24 oktober med fokus på Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA och Kina. Den kommer även att uppmärksammas i Schweiz, Norge, Danmark och Finland. Kampanjen är främst PR-baserad och digital.

    Genom att marknadsföra Sverige nu skapar Visit Sweden uppmärksamhet för Sverige som resmål utanför de traditionella högsäsongerna. Något som är i linje med Visit Swedens mål att leda mot ett mer medvetet resande.

    Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.

    • Text: Visit Sweden
    • Foto: Henrik Trygg/Visit Sweden
    Tweet
  • Nu öppnar utställningen Made in Sweden! på Spritmuseum. Bilden är Thora vingård.
    2025-05-23 19:15

    Made in Sweden! Ny utställning på Spritmuseum

    Nu öppnar utställningen Made in Sweden! på Spritmuseum. För att lyfta fram människorna som sätter Sverige på dryckeskartan.

  • Tutankhamon – The Immersive Exhibition är en spektakulär upplevelse där historia möter modern teknik. Den är i Norrköping i sommar.
    2025-05-21 22:12

    Upplev farao Tutankhamon i Norrköping i sommar

    Till sommaren kan besökare i Norrköping uppleva Tutankhamon – The Immersive Exhibition. En utställning där historia möter modern teknik.

  • Falbygdens museum är en av verksamheterna som deltar i Familjeresan i Skaraborg 2025.
    2025-05-21 16:19

    Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar

    För fjärde året genomförs Familjeresan i Skaraborg. Ett marknadssamarbete mellan verksamheter inom besöksnäringen.

  • Fredrik Kämpfe, Transportföretagen Flyg förespråkar samverkan mellan tåg och flyget
    2025-05-21 09:27

    Debatt: SJ och flyget – måste det vara ett motsatsförhållande?

    Fredrik Kämpfe Transportföretagen Flyg förespråkar samverkan mellan transportslagen

  • Den 1 juni 2025 blir gårdsförsäljning av alkohol lagligt i Sverige. En efterlängtad möjlighet för småskaliga producenter. Bilden är en vingård.
    2025-05-20 16:05

    Helsingborg välkomnar gårdsförsäljning – redo att stötta näringen

    Den 1 juni blir gårdsförsäljning av alkohol lagligt i Sverige. Helsingborg vill göra det enkelt att komma igång för de lokala producenterna.

  • På onsdag invigs Stockholm hockeyfest i Kungsträdgården, med Pippi Långstrump firande.
    2025-05-20 15:37

    Stockholm – Pippi intar Kungsträdgården mitt i hockeyfesten

    Hockeyfesten i Kungsträdgården invigs med att fira att Pippi Långstrump fyller 80 år. Stockholm står värd med aktiviteter.

  • Umeå Rix FM sommar
    2025-05-19 05:02

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25

    Mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering, Flyg och Evenemang.

  • Säfsen Resort är en högklassig skidanläggning med bekvämt boende som sommartid erbjuder mängder med aktiviteter.
    2025-05-17 17:25

    Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten

    Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.

  • Under Ishockey-VM ordnar Stockholms stad en gratis familjefest i Kungsträdgården.
    2025-05-17 14:03

    Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM

    I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.

  • Den tidigare vinnaren Calixto Molina Navarrete från Mexiko återvänder i sommar till Kalmar International Sandsculpture Festival 2025.
    2025-05-16 21:35

    Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli

    Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-17 17:25

      Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten

      Säfsen, en av Dalarnas ledande destinationer för friluftsaktiviteter, tar ett stort kliv framåt med en nysatsning...

    • 2025-05-17 14:03

      Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM

      I samband med slutspelet i Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny hockeyfestzon i Kungsträdgården. Hockeyfestzonen ...

    • 2025-05-19 05:02

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inklude...

    • 2025-05-15 18:01

      Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025

      Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet