-
Global kampanj: Visit Sweden sätter ner foten om förväxlingen med Schweiz
För att en gång för alla göra upp och fördela associationerna mellan länderna, och göra det tydligt vilket land som är vilket och i vilket land man hittar vad – lanserar Visit Sweden den 24 oktober en marknadsföringskampanj för att reda ut begreppen.
”Med större kreativa kampanjer som denna vill vi nå ut brett på våra marknader och skapa nyfikenhet för resmålet Sverige. Vi har en tydlig idé med våra kampanjer och har en robust modell för att öka chansen att nå ut och nå igenom i internationell media. Med kampanjer som ibland kanske ligger lite utanför det som en del kopplar samman med traditionell destinationsmarknadsföring, vill vi utmana. Så att vi kan lyfta fram vad resmålet Sverige har att erbjuda och sticka ut i bruset från andra resmål.” Säger Nils Persson som är Visit Swedens marknadschef. ”Målet med kampanjer av det här slaget är att skapa räckvidd i relevanta medier, nå ut brett och attrahera både journalister, researrangörer och resenärer att vilja besöka Sverige. Samt att öka söket och Googlandet på resmålet Sverige.”
Förväxlingen med Schweiz är tyvärr ofta återkommande
Över 120 000 internationella googlingar har det senaste året gjorts av människor enbart för att reda ut vilket land som är vilket. Så sent som inför Sveriges fotbollsmöte med Schweiz, i åttondelsfinalen i fotbolls-VM, fångade Dagens Nyheter upp utmaningen som Sverige ständigt stöter på: den återkommande förväxlingen med Schweiz. Men det är långt ifrån första gången:
◆ I kanadensisk tv under fotbolls-VM 2015 mot USA förväxlades länderna och Sverige blev Schweiz.
◆ När svenska musiktjänsten Spotify börsintroducerades på New York-börsen 2018 fångades det på bild hur den schweiziska flaggan vajade utanför börshuset.
◆ Svenska Institutet noterade för ett par år sedan, i en latinamerikansk undersökning om kännedom om Sverige, att Schweiz mest kända fotbollsspelare var Zlatan…
◆ Vanliga associationer med Sverige som genom åren dykt upp i Svenska Institutets mätningar är höga alptoppar, djupa dalar och gökur.
◆ År 2011 ursäktade Rihanna den inställda spelningen med ”Jag ber alla mina fans som skulle gå på konserten i Malmö, Schweiz, om ursäkt”.
Sverige är en annan typ av destination, en plats med naturlig lyx
Förväxlingen och det faktum att Visit Sweden vill lyfta fram att Sverige är en annan typ av destination, en destination med naturlig lyx. ”A destination of a different nature” som erbjuder ”luxury of a different nature” – är några av grunderna för kampanjen.
”Liksom tidigare kampanjer har vi valt att tillsammans med en god portion humor lyfta fram sådant vi vet attraherar resenärer att besöka Sverige. Denna gång utifrån tesen att Sverige erbjuder lyx av en annan sort.” Säger Visit Swedens VD, Susanne Andersson. ”Med kampanjen och dess tema, får vi möjlighet att berätta om ”en annan typ av lyx” som representerar andra värden och något som vi vill förtydliga. Vi kan berätta om de värdefulla, hållbara och attraktiva upplevelser som Sverige som resmål har att erbjuda. Upplevelser som bygger på vårt progressiva synsätt, vår relation till vår natur och omtanken om den.”
Kampanjen lanseras globalt den 24 oktober med fokus på Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA och Kina. Den kommer även att uppmärksammas i Schweiz, Norge, Danmark och Finland. Kampanjen är främst PR-baserad och digital.
Genom att marknadsföra Sverige nu skapar Visit Sweden uppmärksamhet för Sverige som resmål utanför de traditionella högsäsongerna. Något som är i linje med Visit Swedens mål att leda mot ett mer medvetet resande.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Henrik Trygg/Visit Sweden
-
Made in Sweden! Ny utställning på Spritmuseum
Nu öppnar utställningen Made in Sweden! på Spritmuseum. För att lyfta fram människorna som sätter Sverige på dryckeskartan.
-
Upplev farao Tutankhamon i Norrköping i sommar
Till sommaren kan besökare i Norrköping uppleva Tutankhamon – The Immersive Exhibition. En utställning där historia möter modern teknik.
-
Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar
För fjärde året genomförs Familjeresan i Skaraborg. Ett marknadssamarbete mellan verksamheter inom besöksnäringen.
-
Debatt: SJ och flyget – måste det vara ett motsatsförhållande?
Fredrik Kämpfe Transportföretagen Flyg förespråkar samverkan mellan transportslagen
-
Helsingborg välkomnar gårdsförsäljning – redo att stötta näringen
Den 1 juni blir gårdsförsäljning av alkohol lagligt i Sverige. Helsingborg vill göra det enkelt att komma igång för de lokala producenterna.
-
Stockholm – Pippi intar Kungsträdgården mitt i hockeyfesten
Hockeyfesten i Kungsträdgården invigs med att fira att Pippi Långstrump fyller 80 år. Stockholm står värd med aktiviteter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering, Flyg och Evenemang.
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.
-
Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen, en av Dalarnas ledande destinationer för friluftsaktiviteter, tar ett stort kliv framåt med en nysatsning...
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med slutspelet i Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny hockeyfestzon i Kungsträdgården. Hockeyfestzonen ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inklude...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-