-
Global kampanj: Visit Sweden sätter ner foten om förväxlingen med Schweiz
För att en gång för alla göra upp och fördela associationerna mellan länderna, och göra det tydligt vilket land som är vilket och i vilket land man hittar vad – lanserar Visit Sweden den 24 oktober en marknadsföringskampanj för att reda ut begreppen.
”Med större kreativa kampanjer som denna vill vi nå ut brett på våra marknader och skapa nyfikenhet för resmålet Sverige. Vi har en tydlig idé med våra kampanjer och har en robust modell för att öka chansen att nå ut och nå igenom i internationell media. Med kampanjer som ibland kanske ligger lite utanför det som en del kopplar samman med traditionell destinationsmarknadsföring, vill vi utmana. Så att vi kan lyfta fram vad resmålet Sverige har att erbjuda och sticka ut i bruset från andra resmål.” Säger Nils Persson som är Visit Swedens marknadschef. ”Målet med kampanjer av det här slaget är att skapa räckvidd i relevanta medier, nå ut brett och attrahera både journalister, researrangörer och resenärer att vilja besöka Sverige. Samt att öka söket och Googlandet på resmålet Sverige.”
Förväxlingen med Schweiz är tyvärr ofta återkommande
Över 120 000 internationella googlingar har det senaste året gjorts av människor enbart för att reda ut vilket land som är vilket. Så sent som inför Sveriges fotbollsmöte med Schweiz, i åttondelsfinalen i fotbolls-VM, fångade Dagens Nyheter upp utmaningen som Sverige ständigt stöter på: den återkommande förväxlingen med Schweiz. Men det är långt ifrån första gången:
◆ I kanadensisk tv under fotbolls-VM 2015 mot USA förväxlades länderna och Sverige blev Schweiz.
◆ När svenska musiktjänsten Spotify börsintroducerades på New York-börsen 2018 fångades det på bild hur den schweiziska flaggan vajade utanför börshuset.
◆ Svenska Institutet noterade för ett par år sedan, i en latinamerikansk undersökning om kännedom om Sverige, att Schweiz mest kända fotbollsspelare var Zlatan…
◆ Vanliga associationer med Sverige som genom åren dykt upp i Svenska Institutets mätningar är höga alptoppar, djupa dalar och gökur.
◆ År 2011 ursäktade Rihanna den inställda spelningen med ”Jag ber alla mina fans som skulle gå på konserten i Malmö, Schweiz, om ursäkt”.
Sverige är en annan typ av destination, en plats med naturlig lyx
Förväxlingen och det faktum att Visit Sweden vill lyfta fram att Sverige är en annan typ av destination, en destination med naturlig lyx. ”A destination of a different nature” som erbjuder ”luxury of a different nature” – är några av grunderna för kampanjen.
”Liksom tidigare kampanjer har vi valt att tillsammans med en god portion humor lyfta fram sådant vi vet attraherar resenärer att besöka Sverige. Denna gång utifrån tesen att Sverige erbjuder lyx av en annan sort.” Säger Visit Swedens VD, Susanne Andersson. ”Med kampanjen och dess tema, får vi möjlighet att berätta om ”en annan typ av lyx” som representerar andra värden och något som vi vill förtydliga. Vi kan berätta om de värdefulla, hållbara och attraktiva upplevelser som Sverige som resmål har att erbjuda. Upplevelser som bygger på vårt progressiva synsätt, vår relation till vår natur och omtanken om den.”
Kampanjen lanseras globalt den 24 oktober med fokus på Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA och Kina. Den kommer även att uppmärksammas i Schweiz, Norge, Danmark och Finland. Kampanjen är främst PR-baserad och digital.
Genom att marknadsföra Sverige nu skapar Visit Sweden uppmärksamhet för Sverige som resmål utanför de traditionella högsäsongerna. Något som är i linje med Visit Swedens mål att leda mot ett mer medvetet resande.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Henrik Trygg/Visit Sweden
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Kalmar Slott – skrämmande spökvandringar i höstmörkret
På hösten händer det kusliga saker inne på Kalmar Slott. När höstmörkret sänker sig över staden och belysningen i...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Arctic Getaways – hur samverkan kan lyfta ett lokalsamhälle
När en grupp företag går samman kan det lyfta en hel by, och på sikt en hel region. Arctic Getaways...
-
-
Gästbloggare
-