-
Så gjorde vi en försvarsanläggning till ett besöksmål
Under de senaste åren har man sett att fler och fler försvarsanläggningar säljs – många av dem ses som potentiella besöksmål. Men hur går man till väga för att locka till sig turister?
På Gotland finns en ö i Slite skärgård där det östra försvarsverket och Karlsvärds fästning ligger. Där har Othem Boge Hembygdsförening, Slite Intresseförening och Slite Utveckling tillsammans skapat möjligheter för att kunna visa upp ön.
De har sökt pengar till marknadsföring, utveckling av barnaktiviteter och transporter. Statens fastighetsverk har ordnat med brandsäkerheten.
I sommar blir det guidade visningar av det östra försvarsverket på ön Enholmen, Slite skärgård. Skepparna på fiskebåtarna Linnea eller Viggen transporterar besökare till Karlsvärds fästning.
”- Nu har vi ett par bra guider som kan levandegöra Karlsvärd och öns historia”, säger projektledare Mait Juhlin på Slite Utveckling AB. Hon fortsätter: ”- Tack vare två skeppare med fiskebåtar är det möjligt att transportera besökarna till ön. Planen är åtta avgångar på tisdagar från 28 juni. Maximalt tolv personer får åka med varje tur på båtarna. Arbetet med utvecklingen av bättre toaletter och att tillgängliggöra militärhistorien för barn dröjer”.
Många har i år också möjlighet att transportera sig till ön och dess gamla försvarsanläggningar med egen kraft. På Slite Strandby och i Vägume finns kajaker att hyra.
De två kassematterade försvarsverken, donjonerna, byggde militären vid Krimkrigets utbrott 1853. Karlsvärds fästning är den femhörniga bastionskansen som blev uppförd cirka 200 år tidigare.
Bokningarna sköts av Romabokningen, Ticnet och Destination Gotland.
Källa: Slite Utvecklings AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Slite Utvecklings AB
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
-
Gästbloggare
-