-
Göta Kanal upplevde ett vinnande högtryck under sommaren
Ovanligt många hemmasemestrande svenskar valde att besöka Göta Kanal i år. Från midsommar så kan säsongen 2020 sammanfattas som ett enda långt högtryck, och flera av entreprenörerna längs kanalen vittnar om rekord.
Göta Kanal på sin ’bucket list’
Som ett av Sveriges i särklass största och mest välkända turistmål lockar den kända kanalen årligen över 3 miljoner besökare. Årets säsong var inget undantag, trots den rådande pandemin.
Hela 36% av alla vuxna svenskar har besökt Göta kanal det senaste året enligt en nygjord undersökning som kanalbolaget låtit göra.
”I år ökade antalet landgäster i snitt med ca 10% jämfört med i fjol och på vissa populära platser upp emot 50%. När det gäller antalet fritidsbåtar så valde 20% fler svenskar att semestra på Göta Kanal i år jämfört med 2019. Vi såg tidigt att försäljningen av fritidsbåtsbiljetter till den svenska marknaden ökade. Svenskarna planerade för en sommar med båt och många hade en resa på Göta kanal på sin ’bucket list’.” Berättar Roger Altsäter, VD på AB Göta kanalbolag.
Fler gäster under 30 år än vanligt
Det visade sig också i undersökningen att fler yngre gäster besökte Göta Kanal i år. Gruppen under 30 år ökade med 20%. Det är positivt för Sverige i helhet eftersom den målgruppen ofta reser utomlands.
Internationella besökare minskade självklart, men inte i lika stor utsträckning som kanalbolaget var oroliga för.
”När det gäller internationella fritidsbåtsgäster så minskade dessa med cirka 75% vilket var mindre än vi befarade. Totalt besökte ändå 14 olika nationer kanalen i år. Summerar vi antalet båtar så landar vi tack vare ökningen av svenska båtar på nästan samma antal båtgäster som förra året.” Fortsätter Roger Altsäter.
Lockade många landgäster till kanalen
Trots att så många sökt sig till Göta Kanal i sommar så har det inte uppstått trängsel utmed kanalens 19 mil. Antalet nöjda besökare har ökat med 18% i senaste kundundersökningen. Hela 96% säger även att de vill komma tillbaka.
”Efter en svag inledning kantad med mycket ovisshet vittnar drygt 70% av våra turistföretag om att säsongen varit bra eller mycket bra. Vi är en öppen anläggning som är coronasäkrad i sin natur vilket lockat många landgäster till kanalen. Våra entreprenörer anpassade sig till det rådande läget och på vissa håll har det varit en rekordförsäljning i sommar. Passagerarbåtarna har haft det tuffare då de begränsades av antalet passagerare som fick tas ombord. Vi har dock haft fyra passagerarbåtar som kört dagsturer på kanalen i sommar.” Säger Magnus Hollwin, Marknads- och kommunikationschef på AB Göta kanalbolag.
- Text: Göta Kanal AB & Isa Mörk
- Foto: Oscar Lüren
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-