-
Grönklittsgruppen går starkt
Grönklittsgruppen* har ökat sin omsättning med 17%.
De bidragande faktorerna var en stark vintersäsong och helårseffekter av de nya verksamheterna som förvärvats eller tagits över. Av omsättningen föregående år utgjorde asylboende 7,5 mkr, vilket innebär att omsättningen med hänsyn tagen till den engångseffekten ökade med 22 %.
Resultatet före Goodwillavskrivningar, bokslutsdispositioner och skatt försämrades med 18,8 Mkr under perioden jämfört med samma period föregående år. Driftskostnader för förvärvade anläggningar, Duse Udde Camping i Säffle, Sunne Camping och Sommarland och Ansia Resort i Lycksele belastar resultatet för perioden vilket det inte gjorde föregående år, medan intäkterna till stora delar kommer under sommarsäsongen.
Delårsrapport för koncernen 1 september 2016 – 30 april 2017.
- Nettoomsättningen+17 %, en ökning med 27,2 Mkr mot föregående år
- Resultat före Goodwillavskrivningar och skatt försämrades med 18,8 Mkr till – 16,8 Mkr (2,0 Mkr)
- Soliditeten är stark 43 % (48 %).
Bokningsläget ser bra ut
Bokningsläget för sommaren 2017 ser bra ut, för perioden maj-augusti är 27 % bättre än vid samma tidpunkt föregående år.Källa: Grönklittsgruppen*Om Grönklittsgruppen
Skid- och konferensanläggningar: Tänndalen, Orsa Grönklitt, Mora Parken och Ansia Resort.
Temaparker: Orsa Rovdjurspark, Sagolandet Tomteland och Sunne Sommarland.
Camping inom Svenska Campingpärlor: Gränna camping, Duse Udde Camping i Säffle, Sunne Camping och Sommarland, Mora Camping, Orsa Camping, Rättviks Camping, Siljansbadets Camping i Rättvik, Ansia Resort i Lycksele samt Ekerum Camping på Öland.- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Grönklittsgruppen
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-