lördag 12 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
    • Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
    • Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
    • Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • H22 City Expo
    2022-03-22 14:43

    H22 City Expo avslöjar sitt innovativa program

    Från 30 maj till 3 juli bjuder Helsingborg in världen till H22 City Expo. En internationell stadsmässa och innovationsshow med över 350 programpunkter.

    H22 City Expo samlar närmare hundra officiella partners förutom forskare, samhällsaktörer, hållbarhetshjältar, organisationer och invånare. Tillsammans vill de utforska och utveckla morgondagens smarta och hållbara städer.

    Dessutom bjuds på en 35 dagar lång folkfest med ett brett utbud av hackathons, workshops, guidade turer, experiment, kultur, musik, mat och underhållning för alla.

    Här följer ett axplock ur det omfattande programmet

    Hela programmet hittar ni här.

    • Urban Future: Den 1-3 juni kommer Europas största evenemang för hållbara städer till H22 City Expo. 108 borgmästare och representanter från 72 städer i 28 länder kommer att delta.
    • Urban Brilliance: Den 30 maj-2 juni visar ett antal av Europas mest hållbara städer som till exempel Valencia, Storköpenhamn och Linz upp banbrytande innovationer som kan hantera globala utmaningar på lokal nivå.
    • H22 Arena: Under demokratifestivalen, 13-16 juni, förvandlas Hamntorget i Helsingborg till en nationell öppen arena för politiker, ministrar, representanter från civilsamhälle, näringsliv, akademi och intresseorganisationer för att diskutera framtidens hållbara och omtänksamma städer.
    • FN-möte om hållbarhet: H22 +50-sessionen – ett tvådagarsmöte som Helsingborgs stad anordnar tillsammans med FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) om smarta, hållbara och inkluderande städer.
    • Rymden: Missa inte den unika planetgatan på Sundstorget. Lyssna på spännande talare, och kanske någon astronaut, på H22 Arena.
    • Framtidens smaker: Den prisbelönta kocken Daniel Berlin är ansvarig för hela H22 City Expos matkoncept och H22 Gastronomy Zone på Henry Dunkers plats. Här bjuder Berlin in till möten med många kända nationella och internationella kocknamn. Det blir också workshops, provningar och samtal.
    • DM: är en ny typ av marknadsplats med bland annat odling kopplad direkt till mat där idéerna kommer från de boende i området Drottninghög. Ikea står bakom projektet DM,Do More.
    • Havoteket: Lär dig mer om livet i havet på Havoteket. En prototyp av en spännande framtida lärmiljö som fokuserar på hållbarhetsfrågor.
    • RecoLab: Stadens utvecklingsanläggning RecoLab består av ett unikt avloppsvattensystem som separerar tre avloppsflöden. Helsingborgs stadsförnyelsekvarter Oceanhamnen är först i världen med att testa det innovativa systemet i full skala.
    • Konstgjort rev: Som i en marin park kan du se och uppleva de små fiskarna och de böljande tångskogarna från kajkanten.
    • Framtidens hem: I Magasin 405 i Helsingborgs gamla hamnområde utforskar Ikea hemmet i olika livssituationer. I magasinet finns också en food court och till och med en dansbana.
    • ReCreate: Forskare och näringsliv samarbetar i det internationella forskningsprojektet ReCreate för att hitta lösningar för cirkulärt byggande i betong.
    • SilviaBo: En ny typ av hem unikt designad för att möta utmaningarna med åldrande och demensrelaterade sjukdomar. Modellhus är öppna för besökare för första gången under H22 City Expo.
    • Musik på toppnivå: The Sounds är den första gruppen någonsin som gör livekonsert på toppen av Kärnan. Publiken kan se spelningen från marknivå i Slottshagen. Högtalare och storbildsskärm bidrar till en upplevelse för livet.
    • Barnens superhjältar: Möt de fyra superhjältarna som rör sig i staden under Expon. Var och en av dem representerar ett av de fyra elementen. Och varför inte besöka en helt ny djungeltema lekplats.
    • Toner från vattentornet: I Helsingborgs vattentorn, ritat av Gert Wingårdh, tolkar tjugofyra olika ljudkanaler vattnets musik i en mäktig ljud- och ljusinstallation för att lyfta fram färskvattens betydelse i en tid när tillgång till vatten har blivit en akut fråga för många människor på jorden.
    • Arkitektur, form och design: Parapeten påminner oss om H55 och blir en kreativ arena för arkitektur, form och design under hela Expon. Fokus är samtal om arkitektur. En nytolkning av Per Fribergs legendariska pergola visas tillsammans med en lekfull paviljong och en utställning om trä som byggnadsmaterial och identitetsbärare. Ung Svensk Form 2022 är på plats, och en återblick på den konstindustriella bostadsmässan H55 finns i utställningsform.
    • Skogen: I Oceanhamnen bjuder Ikea in kreativa unga människor från hela världen till ett stort experiment. Det tillfälliga experimentet Skogen ska visa hur människor kan interagera med naturen genom nya innovativa idéer.
    • Vetefält mitt i staden: Konstnären Daniel Segerberg anlägger ett vetefält ute på en pir, mitt i staden. Verket Från ax till limpa på Pixlapiren lyfter frågor om förlorad åkermark till följd av städers expansion genom att fysiskt återföra åkermark till staden. Samtidigt utgör konstinitiativet ett cirkulärt medskapande när vetet skördas och blir till lokal öl eller pizzadeg hos lokala aktörer.
    • Nytt elvägsystem: Sveriges näst största containerhamn testar ett nytt högteknologiskt elvägskoncept från svenska Elonroad.
    • Vera Park: En innovativ industripark och testbädd för miljörelaterade lösningar. En ny biokolanläggning är under uppbyggnad och kommer att vara öppen för besökare under H22 City Expo.
    • Text: Helsingborgs stad
    • Foto: Helsingborgs stad
    Tweet
  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet