-
Här är turismens EU-projekt i Sverige
Nu startas det upp nya projekt som finansieras av EU. Vilka kan du läsa om nedan.
Inlandsbanan
”Bärighetshöjning Brånan-Brunflo” ska öka bärigheten på järnvägssträckan Brånan-Brunflo med 20 procent per tågset, vilket är en markant ökning av kapaciteten med betydelse för näringslivets tranportbehov
Finansiering: 22 miljoner kronorCreative region of Gastronomy, Jämtland
I projektet Creative region of Gastronomy ska maten bli en regional tillväxtmotor för små och medelstora företag. Affärsmodeller ska utvecklas för matbranschen, aktiviteter ska göras för att den jämtländska och härjedalska maten ska bli mer känd i utlandet, de lokala råvarorna ska förädlas.Projektägare: Torsta AB. Finansiering: 7,5 miljoner kronor.
Eventkompetens, Dalarna
Dalarnas idrottsförbund
Sökt EU-belopp: 8 443 974 kronor
Fond: Europeiska socialfondenSmak av Gävleborg
Sökande: Region Gävleborg
Sökt EU-belopp: 5 391 190 kronor
Medfinansiering av Region Gävleborg: 5 391 190 kronor
Fond: Europeiska regionala utvecklingsfonden
Insatsområde: Att öka konkurrenskraften för små och medelstora företag Totalt: 10 782 280 kronorHållbar besöksnäring i Värmland
Sökande: Visit Värmland ek.förening
Sökt EU-belopp: 4 975 000 kronor
Medfinansiering av Region Värmland: 3 955 000 kr (övrig finansiering Visit Värmland)
Fond: Europeiska regionala utvecklingsfonden
Insatsområde: Att öka konkurrenskraften för små och medelstora företag Totalt: 9 950 000 kronorMatregion Värmland (MRV)
Sökande: Nordic Innovation Food Arena ek.förening
Sökt EU-belopp: 3 627 500 kronor
Medfinansiering av Region Värmland: 2 022 000 kronor (övrig finansiering Länsstyrelsen i Värmlands län, Karlstads kommun)
Fond: Europeiska regionala utvecklingsfonden
Insatsområde: Att öka konkurrenskraften för små och medelstora företag Totalt: 7 255 000 kronorBesöksnäringen ska utveckla näringslivet, Norrbotten/Västerbotten
Bättre marknadsföring, marknadsnärvaro och produktutveckling ska stärka regionens företag inom besöksnäringen.De tre destinationerna Hemavan Tärnaby, Gold of Lapland och South Lapland går ihop för att gemensamt lyfta besöksnäringen och locka fler besökare från både Sverige och utlandet.
Tillsammans med näringslivet ska de skapa en långsikthet i besöksnäringen, bland annat genom att hjälpa turistföretagen att nå fler kunder och skapa internationella affärskontakter.
Projektägare: Visit Hemavan Tärnaby AB, finansiering: 22,8 miljoner kronor
Naturturism och kultur ska förlänga turistsäsongen i Umeåregionen
En arbetsmodell för tursitföretag ska utvecklas och skapa bättre förutsättningar för företagen. Ett annat mål är att Umeåregionen ska ta en större plats på besöksnäringsmarknaden.Projektägare: Umeå kommun, finansiering: 3,76 miljoner kronor.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-