-
Har kulturen glömts bort i Östersund?
Efter en livlig debatt om varför inte kulturen marknadsförs som en reseanledning i bland annat Östersundsposten så svarar nu destinationsbolaget på tal.
VD för Destination Östersund, Anna Wersén, förklarar det med att Östersund inte har lika klara reseanledningar som till exempel Åre där man har sina skidbackar. En reseanledning brukar definieras som något som ett stort antal människor är redo att resa 40 mil eller längre för.
Anna fortsätter: ”- Vår marknadsföring, som av naturliga skäl inte syns här på hemmaplan, lyfter fram kulturella sådana likväl som andra attraktioner som skidskytte, julmarknad, Storsjöcup och annat. Nu under hösten har t ex både Jamtli och Bluesfestivalen lyfts fram i kampanjer mot olika målgrupper och i somras gjordes bl a en omfattande kampanj i Norge för att locka besökare till Festivalveckan under Yran med Sting och presidenttal som toppnummer. En kampanj som fördubblande antalet norska besökare på vår hemsida”.
När besökare tänker på Östersund så förknippas staden med en vacker, fin och mysig stadskärna. Ett pågående långsiktigt arbete pågår med att utveckla stadskärnan till mer levande.
Östersund behöver fler reseanledningar, både kulturella och andra, för att locka fler turister. Men det behövs både ökat engagemang och pengar för detta. Det är viktigt att Destination Östersund kan locka fler medlemmar som engagerar sig i turismfrågor.
VD Anna Wersén lämnar sin tjänst som VD för Destination Östersund för att starta eget inom marknadsföring och kommunikation så frågan om kulturen som reseanledning tas över av den nya VD:n.
Källa: Östersundsposten
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Piratfestivalen
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet till ett av världens 100 främsta spa – en prestigef...
-
-
Gästbloggare
-