-
Har ni undrat över varför alltfler destinationer samarbetar med GoTo HUB?
Då är ni nog inte ensamma! GoTo HUB är ett företag som jobbar för att destinationer skall kunna bli bokningsbara och kunna sälja sina egna och samarbetspartners produkter på ett enkelt sätt till besökare.
Ett utmärkt verktyg för researrangörer och destinationsbolag
GoTo HUB menar att det bästa för destinationen är att man vid så många tillfällen som möjligt kan visa den bredd av aktiviteter, boende och evenemang som finns tillgängliga för besökaren. Detta gör att gästen kan göra aktiva val, planera och sedan se och uppleva mer på sin resa. Gäster upplever detta som en fantastisk service. Att man kan få rekommendationer av lokala aktörer är något som gäster önskar och något som blir viktigare och viktigare inom besöksnäringen.
”GoTo HUB har visat sig vara ett utmärkt verktyg för oss som researrangör. De har gjort så att vi når ut till en bredare publik och syns på fler ställen med våra erbjudanden. Sedan har de en fantastisk support att tillgå.” Säger Nils Möller – Väderötrafiken.
Det lönar sig att rekommendera varandra
Att rekommendera varandra kommer också med en ekonomisk uppsida. Vid alla tillfällen en aktör väljer att rekommendera och sälja någon annan så erhåller man en provision. Provisionen är densamma för alla som jobbar med GoTo HUB. Allt av det tekniska, ekonomiska, juridiska är något som GoTo HUB tar hand om.
”Vi vill att du skall kunna fokusera på ditt företag eller kommunikationen av din destination. Det bokningstekniska tar vi hand om. Det måste vara enkelt! Annars kommer man aldrig lyckas med aktiva samarbeten.” Säger Dan Granath, VD för GoTo HUB.
Redan ett hundratal aktörer som samarbetar med GoTo HUB
GoTo HUB startade dialogen med svenska destinationer under hösten 2022 och har lanserat flera samarbeten i Sverige under våren 2023. Idag arbetar de med Helsingborg, Båstad, Dalsland, Södra Bohuslän, Ängelholm och en aktör i Stockholms skärgård.
”Vårt samarbete med GoTo HUB har präglats av proffsigt bemötande från första stund. Vi valde GoTo HUB för produktens många möjligheter i kombination med enkelheten för varje aktör som väljer att gå med. Det som gör oss allra mest glada nu efter lansering är berömmen för trevligt bemötande och hjälpsamhet som GoTo HUB:s personal ständigt får från våra aktörer. Ser med spänning på vad detta kommer leda till framåt.” Säger Evelina Johnsson – marknadsstrateg på Helsingborgs stad.
Dan Granath tillägger: ”Vi är minst sagt stolta, ödmjuka och glada för att vi kommit igång så bra på den svenska marknaden. Det är med stor entusiasm som vi ser på tiden framöver. Att vi under så kort tid redan har ett hundratal aktörer som valt att samarbeta med oss är en stark indikator på att detta är något som är önskat av näringen och att vi är på rätt väg.”
GoTo HUB jobbar i partnerskap
GoTo HUB arbetar endast i samarbeten med destinationer och dess aktörer. Hittills har över 150 företag valt att använda GoTo HUB för att lyfta fram och sälja andra aktörer än sig själva. Det visar tydligt att man önskar att via samarbeten bygga starka destinationer som i större och större grad skall klara sig utan internationella säljkanaler. Där stora delar av pengarna som genereras av näringen lämnar landet.
GoTo HUB tar hand om hela operationen för att en destination ska kunna gå. Från att jobba med information/kommunikation/inspiration till att även kunna sälja produkter. Det betyder att företaget tar hand om bokningar, utbetalningar, produktbeskrivningar, resegaranti, och support för destinationen.
”Vi har därför byggt en lösning som kan implementeras oberoende av vilken lösning man använder på sin hemsida.”
En utveckling som mottas med öppna armar av gästen
Gäster vill kunna göra aktiva val när de beställer sin resa. Om man skall kunna erbjuda gästen det så behövs lokalkunskap. Lokalkunskap som bara finns tillgänglig på destinationen.
”Gäster idag är mer medvetna och pålästa än någonsin tidigare. Man vill kunna planlägga och boka sin resa hos en aktör man har förtroende för. Samtidigt önskar man ha en positiv påverkan på den plats man reser till. Den enda aktören som kan erbjuda detta är destinationsbolagen som har ett stort förtroende och ständigt jobbar för en bättre och grönare framtid.” Säger Dan.
Vägen vidare
”Vi ser fram emot en hektisk sommar med massor av aktivitet. Efter det så kommer vi att jobba vidare med vår satsning och hoppas att fler destinationer önskar att jobba med oss. Vi är ju en lösning som även möjliggör samarbete mellan destinationer, så här finns det massor av möjligheter. Tillsammans blir vi starkare.” Avslutar Dan Granath.
Läs mer här – www.gotohub.no eller maila direkt till Dan – [email protected]
- Text: Jakob Norrby & GoTo HUB
- Foto: Visit Helsingborg
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen i regionen. Augusti var en relativt stabil månad.
-
Kusthotellet Styrsö har öppnat – ny destination i Göteborgs skärgård
Med havet som granne och skärgårdens historia i väggarna öppnade Kusthotellet Styrsö på en av Västsveriges mest älskade öar.
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Marcus Ståhl ger unika och spännande idéer för kampanjer, marknadsföring och tillvägagångssätt för skiddestinationer.
-
Heart of Lapland dubbelt nominerad till prestigefullt pris
Heart of Lapland har nominerats till årets Publishingpris i två kategorier. Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling.
-
Järvsö laddar för vintern – fler boenden och nya skidområdet lockar
Järvsö förbereder för vintersäsongen. Med fler boenden och uppgraderade barnområden är förväntningarna höga på Järvsöbacken.
-
Länsmuseet lämnar Örebro slott
Örebro länsmuseet har sagt upp hyreskontraktet på Örebro slott. Det innebär att museet inte har någon fast publik verksamhet förrän 2027.
-
Hotel Pigalle satsar på en ny musikalisk och gastronomisk era
Nu inleds en ny era på Hotel Pigalle i Göteborg. Hotellet tar plats på scenen, på bordet och kulminerar i ett unikt middags och livekoncept.
-
Succén tillbaka: Sveriges äldsta riddarsällskap intar Kalmar Slott
Den 12–14 september är dags för den andra upplagan av ”Tornerspel på Kalmar Slott” – som i år blir ännu större med fler aktiviteter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Mat och dryck
-
Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029
Nyligen lämnades den svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till Uefa. Göteborg är en av värdstäderna.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Viking Line lanserar fossilfria resor på alla fartyg
Alla Viking Lines resenärer och fraktkunder kan nu för första gången resa helt fossilfritt, när ...
-
Ta nästa steg i karriären med en utbildning på TUC Yrkeshögskola
Att det råder stor brist på personal inom besöksnäringen vet många. Att efterfrågan på ledarskapskompetens inom b...
-
Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029
Den 28 augusti lämnades den gemensamma svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till ...
-
-
Gästbloggare
-