-
Heart Aerospace visade att ES19, det svenska elflygplanet, är på gång
På onsdagen bjöd Heart Aerospace in till presentation av det första steget i det som skall bli ett 19-sitsigt eldrivet passagerarplan, nämligen drivlinan. Presentationen skedde under Hangar Day i Heart Aerospaces anläggning, en hangar på Säve flygplats utanför Göteborg ombyggd för högteknologiska tester och framtida produktion. Närvarande var både infrastrukturminister Tomas Eneroth och Prins Daniel samt företrädare för flygbranschen, politiker och landshövdingen i Västa Götalands län.
Stark finansiering
Det hela började för några år sedan som ett tvåårigt forskningsprojekt initierat av Vinnova och VDn och grundaren Anders Forslund var då forskare på Chalmers. I början av förra året fick han och medgrundaren Klara Andreasson möjlighet att delta i en av världens ledande startupacceleratorer, Y Combinator i Silicon Valley och fick den vägen tillgång till finansiering från riskkapitalister både i USA och hemma i Sverige. Bland investerarna finns EQT och Norrsken Foundation. Nyligen fick man också beviljat 2,5 miljoner Euro ur EUs Green Deal.
Snabb utveckling
Det som visades upp under dagen var alltså drivlinan som egentligen är den viktigaste och mest revolutionerande delen av flygplanet. Alltså det som får planet att röra sig framåt, batterier, styrenhet, den elektriska motorn och propellern. På plats i hangaren hade man inte bara en motor, en styrenhet och ett batteripack att visa upp, utan även färdig flygplansmotor med propeller på testrigg som redan idag testkörs. Dock ännu inte på full effekt men det hela är alltså i högsta grad konkret och en praktisk verklighet. Det som återstår är fortsatt utveckling av drivlinan och resten av flygplanet samt oändliga tester. I hangaren fanns även en fullt fungerande modell av ES19 i liten skala som man inom kort kommer att göra testflygningar med för att förfina aerodynamik och flygegenskaper. Modern teknik gör dock att huvuddelen av testerna kan göras i simuleringar av egenskaper och prestanda i luften. Det görs i mycket avancerade datorprogram miljontals datapunkter beräknas simultant. Det kräver stora mängder datakraft och till det använder man externa resurser som Amazon Web Services. Som ni märker går det väldigt fort i den här fasen av projektets och bolagets utveckling, men det är fortfarande viktiga delar kvar som tar betydligt längre tid, främst då certifieringen av flygplanet.
Planet certifierat och i drift 2026
När projektet är i mål, vilket man beräknar vara sommaren 2026 har man ett flygplan för 19 passagerare som byggs i aluminium, med fyra sjubladiga propellrar vardera drivna av en elmotor på 400 kW. Battericellerna kommer att sitta i flygplanets vingar och ha en batterikraft som sammanlagt motsvarar den i åtta Teslabilar. För att förenkla och snabba på utvecklings- och certifieringsprocessen bygger planet på samma design som används för konventionella plan, men motorn är elektrisk. Som de flesta flygplantillverkarna idag jobbar man med underleverantör över hela världen i projektet, varav en hel del i Sverige. De viktigaste delarna, som utvecklingen av drivlinan, görs hos Heart Aerospace i Göteborg. Här kommer även slutmonteringen att göras när produktionen är igång.
Fokus på kortare sträckor, till att börja med
Planet kommer att få en räckvidd på uppemot 40 mil, men inledningsvis siktar Heart på ännu kortare sträckor. Som i all flygverksamhet måste det nämligen även med elflygplan finnas marginaler för att både gå till en alternativ landningsflygplats och göra flera landningsförsök. Med dagens batteriteknik har man redan kapacitet för en sträcka som Stockholm-Visby men när ES19 är i drift kommer med all sannolikhet batteritekniken ha utvecklats rejält eftersom det går väldigt fort inom det området. Därför är planet moduluppbyggt så att man stoppa in den senaste batteritekniken och även ersätta den allteftersom utvecklingen går framåt. De utbytta batterierna kan då återanvändas till annat som inte behöver det absolut mest optimala effekt-/viktförhållandet. I ett senare skede har företaget en vision om ett plan för 48 passagerare.
Eldrivna mindre plan finns redan idag
I debatten och samtalen om elflyg har det alltid funnits de som ifrågasätter, dels att det överhuvudtaget går att få ett plan i luften med tillräcklig batterikapacitet för att flyga med någon större last än föraren och dels att de ska kunna flyga några längre sträckor. Det motbevisas dels av att det redan idag finns mindre eldrivna plan för privatflyg varav ett nyligen levererades till flygklubben på Säve och fanns att beskåda utanför hangaren och dels av Heart Aerospaces projekt. Det visar att kommersiellt elflyg är en möjlighet, och det mycket snart, redan med dagens batteriteknik. Historien visar ju också att tekniska framsteg, innovationer och utveckling ofta går fortare och blir mer omvälvande än man någonsin anade. I det här sammanhanget drivs det också på av det faktum att flyget måste ställa om för att överleva.
Som infrastrukturministern sa: – Tillsammans med introduktion av biobränsle på längre sträckor är detta sättet för flyget att ställa om. Och flyget måste ställa om, där tvekar vi inte. Hela transportsektorn måste ställa om till fossilfritt.
Han sa också att ”Beskattningen av flyget måste ändras till att ligga på fossilt flygbränsle. Nu ligger beskattningen på själva resan”. Här är dock problemet att det måste lösas på ett internationellt plan. Sverige driver dock på att för att lösa det problemet, enligt infrastrukturministern.Elflyg kommer att skapa nya möjligheter och nya resemönster
Det som är så intressant, inte minst ur ett besöksnäringsperspektiv. är att elektriska flygplan inte bara kan ersätta fossildrivet flyg, det kommer också att skapa förutsättningar för nya regionala resor. På sträckor som idag inte går att ta sig på annat sätt än med en bilresa på 5-6 timmar eller en lång omväg via en större flygplats. Jag brukar nämna sträckor som Skövde-Linköping (med en sjö emellan) eller Trollhättan-Kalmar, men de bästa exemplen finns kanske i Norra Sverige med sträckor som Skellefteå- Östersund eller Örnsköldsvik-Storuman, för att nämna ett par. Ännu intressantare blir det om man tittar hur transportbehoven ser ut och utifrån dem bygger mindre flygplatser lämpade för elflygplan, som varken kräver så långa start-/landningssträckor eller bullrar särskilt mycket.
Extremt kostnadseffektivt jämfört med konventionell drift
Det finns många fördelar med eldrivna flygplan. Förutom att de accelererar snabbt (som den som provat en Tesla vet) och därmed inte behöver mer än några hundra meter lång bana, så kostar en elmotor en trettiondel (1/30!) av vad en turbopropmotor (som är vanligast på flygplan i samma storlek) kostar. Dessutom är den i princip underhållsfri medan en konventionell motor kostar 1,5 miljoner i underhåll per år och kostnaden för ”bränslet” är, om inte gratis så, bara en bråkdel av dagens. Man kan också komma att klara sig med ett enpilotssystem vilket också bidrar till en helt annan kostnadsbild än vi ser på flygtransporter idag. Om detta får slå igenom fullt ut på biljettpriset (och inte äts upp av skatter och avgifter) öppnar sig en helt ny marknad och nya målgrupper kan få glädjen att ta sig till nya platser med flyg. Det var också detta, samhällsnyttan, som var drivkraften när man startade projektet. Det ska kunna gå att skapa lönsamhet i flygbolag och flygtransporter skall bli tillgängliga för fler till rimliga priser.
Ny era i svensk industrihistoria och staten satsar
Heart Aerospace och ES19 har goda förutsättningar att bli början på en ny era i svensk industrihistoria där Sverige ligger i framkant inom elektromobilitet. Något Tomas Eneroth strök under genom att säga ”Det är här Sverige ska vara. Vi ska skapa de industriella förutsättningarna och det här kan ge många jobb.” Regeringen visar också att man står bakom detta genom att satsa 100 miljoner på fossilfritt flyg 2021 och under 2022 och utvidgar satsningen till att även inkludera elflyg.
Regeringen har tidigare i år även givit Trafikanalys uppdraget att utreda vad som krävs för att påskynda elektrifieringen av flygbranschen. Det handlar exempelvis om vad som krävs i form av infrastruktur och annat på flygplatser och om regelverk kan behöva ändras. De ska även titta på hur den rent tekniska utvecklingen kan stödjas. Trafikanalys ska även beskriva tänkbara framtidsscenarier, och göra en kartläggning av hur andra länder arbetar på området.
Både prins och minister var intresserade och positiva
Infrastrukturministern tillade också: – Sverige är ett exportberoende land och vi behöver flyget – men flyget måste ställa om. Här har elflyg en viktig roll. Heart Aerospace är ett intressant företag och jag har med spänning följt deras arbete.
Prins Daniel visade under dagen stort intresse för tekniken och möjligheterna elflyget kommer att öppna och han kommenterade det han såg:
– Det är väldigt kul med de här unga entreprenörerna som har stora visioner och drömmar om ett miljövänligt flyg, som skapar helt nya förutsättningar för flygtrafik.
Han tillade också: – Jag ser fram emot att kunna flyga på det här sättet, så att jag inte påverkar miljön negativt.
I ett pressmeddelande sammanfattade, Anders Forslund, vd för Heart Aerospace, det såhär:
”Tekniken för elflyget finns här. Men nu gäller det att skala upp och gå in i nästa fas med sikte på en första reguljär elflygslinje i Sverige 2026. Vi är mycket glada över att vara en del av en mer hållbar framtid”
”Vi är oerhört glada och stolta över att Sveriges Kungahus och regeringen närvarar i dag då vi presenterar drivlinan. Vi vill visa var vi befinner oss i utvecklingen av vårt första svenska elflygplan för passagerartrafik. Förhoppningsvis skapar det större förståelse och politisk vilja att satsa på svenskt elflyg”
Här kan ni läsa mer om elflyg på Turismnytt
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-