-
Hedesunda Camping utsedd till mysigast i Europa av ANWB
Hedesunda Camping har återigen fått en fin utmärkelse. För några dagar sedan tilldelades campingen priset för ”Loveliest Charm Camping” av den ansedda holländska turistorganisationen ANWB. Fritt översatt – den mysigaste campingen. Förra året fick de utmärkelsen; ”Finaste gröna camping”.
Känner nästan alla på campingen
Renata Künz och Meindert Hamstra, ägarparet till Hedesunda Camping, försöker att ta sig personlig tid med sina gäster. Deras filosofi är att alltid vara på plats och tillgängliga när det behövs.
Hedesunda Camping ligger beläget på den långsträckta åsen ”Ön” i Nedre Dalälven. Här får gästerna uppleva lugnet i en natur präglad av vildmarkskänsla. Vanliga aktiviteter som tilltalar campingens gäster är bad, fiske och kanotutflykter.
”Campingen är precis så lagom stor att vi känner nästan alla som campar hos oss.” Säger Renata. ”Själva hittar vi glädje i vårt jobb genom att ta oss tid att prata med våra gäster. Om vi skulle expandera allt för mycket försvinner den känslan, både för oss och gästerna, och det vill vi inte. Jag tror att det personliga bemötandet vi står för samt campingens unika, natursköna läge vid Nedre Dalälven gör att vi uppfattas som en fridfull plats, med mysighetsfaktor utöver det vanliga.”
Många nya bokningar tack vare pris
Förra årets pris som årets ”Grönaste camping” utanför Holland ledde till många nya bokningar. För att stå rustade inför årets säsong är paret i färd med att renovera campingens kök och förbereda för några nya husbilsplatser.
”Utmärkelserna betyder väldigt mycket för oss. Det är en direkt bekräftelse på att gästerna tycker om vårt sätt att arbeta och tänka kring gästfrihet och bevarandet av campingens natursköna miljöer. Det är campinggästerna själva som bedömer campinganläggningarna.” Säger Renata Künz.
- Text: Hedesunda Camping
- Foto: Hedesunda Camping
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-