-
Heja Lund! – nybildad kraftsamling för att lyfta staden
I nystartade nätverket Heja Lund! samverkar näringsliv, universitet och kommun för att på olika sätt lyfta Lund. Målet är ett Lund som sjuder och bubblar av attraktiva evenemang.
”Att det händer saker i kommunen är en angelägenhet för så många fler än oss som verkar i den kommunala organisationen. Med Heja Lund! har vi startat ett nätverk där vi i samspel mellan olika aktörer ser till att göra Lunds kommun ännu roligare och mer attraktivt för de som bor, arbetar och av andra anledningar söker sig till Lunds kommun.” Säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande och tillika ordförande i Heja Lund!
Ska fungera som en katalysator för att lyfta staden
Nätverket Heja Lund! består av representanter för Axis Communications, Castellum, Skanska Sverige AB, Lunds universitet, Sparbanken Skåne och Wihlborgs. Nätverkets hospitality partner är Grand Hotel Lund. Därtill ingår representanter från Lunds kommun med kommundirektör Christoffer Nilsson i spetsen. Totalt siktar nätverket på att ta in max tjugo medlemmar.
”Wihlborgs har ett långvarigt engagemang i Lund och kommer så att ha även framgent. Ett aktivt stadsliv med evenemang och upplevelser i olika former är viktigt för stadens dragningskraft och för att företag ska vilja etablera sig och växa här. Vi ser fram emot att vara med och bidra till ett ännu mer blomstrande Lund.” Säger Maria Ivarsson, regionchef, Wihlborgs.
Genom ett nära samarbete mellan kommun, universitet och näringsliv kommer Heja Lund! att kunna fungera som en katalysator för att på olika sätt lyfta staden.
Nätverket är ett mycket spännande initiativ
Nätverket kommer att ge ekonomiskt stöd till arrangemang som på olika sätt bidrar till att göra Lund attraktivt. De styr själv tilldelning av medel till sökande och kommer att ses fyra gånger om året för detta ändamål. Inom kort väntas en första utlysning som administreras av Visit Lund.
”Axis grundades i Lund för snart 40 år sedan och idag har vi fler än 2500 medarbetare här på vårt huvudkontor. Vi vill gärna vara med och bidra ännu mer till Lunds fortsatta utveckling, och Heja Lund! är ett mycket spännande initiativ som vi ser fram emot att vara en aktiv del i.” Säger Björn Hallerborn, kommunikationsansvarig, Axis Communications.
- Text: Visit Lund
- Foto: Visit Lund
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-