-
Hertz Sverige och RedLocker på tabubrytande sommarturné
Hertz Sverige är stolta över att tillkännage ett nytt och betydelsefullt partnerskap med RedLocker, ett företag som tillhandahåller mensskyddsautomater.
Detta partnerskap har rullas ut i Sverige och Norge. Där Redlocker siktar på att genomföra över 30 olika idrotts – och musikevent sommaren 2024. Hertz tillhandahåller en skåpbil där RedLockers mensskyddsautomater transporteras till alla platser med målet att förbättra tillgången till mensskydd och bryta de tabun som omgärdar menstruation.
Belysa den orättvisa momssatsen på mensskydd och hyrbilar
Genom detta initiativ vill Hertz Sverige och RedLocker också belysa den orättvisa momssatsen som appliceras på mensskydd och hyrbilar. Mensskydd är en nödvändighet för hälften av befolkningen. Hyrbilar i vissa fall, en bekvämlighet. Trots detta är momssatsen densamma för båda produkterna. Det är dags att ifrågasätta och ändra detta.
”Vi på Hertz Sverige anser att det är vår skyldighet som ett globalt varumärke att bidra till samhällsförändring. Genom att samarbeta med RedLocker hoppas vi inte bara kunna hjälpa RedLocker att tillhandahålla en viktig service, utan också utmana och förändra befintliga strukturer som skapar orättvisor.” Säger Johanna Norin, HR – och social hållbarhetschef.
Initiativet avser äga rum på både musikfestivaler och idrottsevenemang. Exempelvis på Bayside Festival i Sverige och Helsingborg Marathon.
Leder en revolutionerande förändring – gratis mensskydd
Hyrbilsföretaget har tidigare uppmärksammat och lyft tabun kring mensskydd genom att under Internationella kvinnodagen 2024 utrusta en del av sina bilar med mensskydd. På flertalet av deras arbetsplatser finns det också RedLockers mensskyddsautomater placerade.
”Vi har drivit frågan om tillgängliga mensskydd sedan RedLocker startade som ett skolprojekt år 2018 och vi tycker att det är hög tid för en förändring. Att möjliggöra denna kampanj med ett företag som Hertz Sverige betyder mycket eftersom det gör det möjligt för oss att nå ut med vårt budskap. Tillsammans skapar vi förändring!” Säger Liza Eriksson, VD och grundare av RedLocker.
RedLocker leder en revolutionerande förändring – gratis mensskydd. Genom högkvalitativa distributionslösningar arbetar bolaget för att allt fler ska få tillgång till gratis mensskydd i offentligheten. De röda automaterna har implementerats i över 4000 verksamheter runt om i Europa.
Läs mer om Hertz på Turismnytt här.
- Text: Hertz
- Foto: Hertz
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-