-
Holländare emigrerar gärna till Sverige för att bli turismföretagare
Egbert Venema och Sandra Hilbrands, båda 45 år, gjorde vad många drömmer om – emigrerade utomlands. Familjen och vännerna i Holland vill att de ska flytta hem igen. Men Egbert och Sandra har funnit sitt hem i Burträsk.
Paret fick en väldigt bra start i Sverige. Burträskbor välkomnade dem och Norran skrev ett reportage om dem. Egbert och Sandra ville inte bli hotellägare, utan campingägande är vad som ligger närmast hjärtat för dem.
Mycket hus för pengarna
Deras hemsida uppmanar till att ”hitta en plats där du kan gå vilse.” Det finns något vackert i en plats som har stora arealer där man slipper trängsel och istället kan hitta tystnad, ensamhet och skön natur. Samtidigt som utbudet också finns tillgängligt.
”Burträsk har egentligen allt som vi drömmer om i Holland, det är stora kontraster om man jämför med hur vi levde där borta. Det är mycket hus för pengarna här, väldigt mycket jämfört med vad vi är vana, och vi går till jobbet på campingen inom några minuter.” Säger Egbert Venema.
Ingen krånglig byråkrati
Paret reste runt i Europa en hel del innan de fann sig i Sverige. Fastän de gillade Österrike och kunde språket så fanns inget som passade dem till salu. Inte heller Tyskland eller Belgien föll dem i smaken. Priserna var väldigt höga i förhållande till vad de kunde tjäna. Genom en slump hamnade de i Sverige och kände att landet var perfekt för deras ambition.
Det gick väldigt smidigt för Egbert och Sandra att starta sitt campingföretag. Campingen de köpte var i bra skick och behövde inga stora ombyggnader. Kommunikationen från kommunen och myndigheterna flöt också på som på en räls.
”Vi lyckades skapa ett aktiebolag i juli mitt under sommaren, bara en sån sak. På förhand hade vi bilden av att det var lite ”mañana mañana” men det stämde inte. Tillstånd och papper har gått smidigt, licensen för att servera folköl tog bara en morgon.” Säger Egbert.
Holland är fullt
Många i branschen från utlandet ser möjligheter här i Sverige. Sandra och Egbert är inte ensamma om att emigrera för att hitta sin dröm i Sverige. Holländare har emigrerat till Sverige sedan flera hundra år tillbaks.
Nu ser det ut som att en stor anledning till invandringen beror på att Holland känns trångt, stressigt och dyrt. Sverige ger människorna en ny start, en lugnare omgivning som skapar kreativitet och möjligheter. Naturen finns nära till hands i vårt land och det finns det inte i deras hemland.
”Jag tycker att Nederländerna bara blir trängre och det finns så lite utrymme. Det har blivit så mycket trängre de senaste tio åren. Ibland känns det svårt att bara korsa en gata. Jag har besökt Sverige flera gånger och jag tycker att till och med Stockholm känns väldigt lugnt och tyst. Jag vill absolut flytta.” Säger Marian Noorderwerf som besökte en stor emigrationsmässa i Utrecht i Holland.
- Text: Isa Mörk, Skellefteå och Sveriges Radio
- Foto: Skellefteå
-
Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)
Visit Sweden har listat vilka sidor på sin globala sajt visitsweden.com som just nu har flest besökare
-
Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp
Svensk Handel kan med nya siffror visa vad såväl barn som vuxna helst vill se under granen
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Norrköping blir först ut i Östergötland med ett nytt stöd för besöksnäringen! Plattformen gör det lättare för besökare att boka boende, restaurang och upplevelser i Norrköping. Det blir även l...
-
Transportstyrelsen: Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året, punktlighet och biljettpris är utmaningar
-
Best Western Hedåsen i Sandviken utses till Skandinaviens bästa hotell inom BWH Hotels
Av 179 hotell i Skandinavien är det Best Western Hedåsen i Sandviken som vinner Hotel of the Year 2024
-
Chalmers: Kondensstrimmor från flyg spelar stor roll för klimatet
Det går dock att minska klimatpåverkan genom att optimera flygrutterna
-
Tänndalen tar nya steg i omställningen till eldrift i fjällmiljön
Tänndalens Fjällanläggning testar, som en av de första anläggningarna i världen, en eldriven pistmaskin.
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Liseberg tar nu ett viktigt steg och öppnar Kaninlandet varje helg under vintern
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård
-
Andrea’s finalblogg: Det långsamma värdet i svensk besöksnäring
Svensk besöksnäring behöver en uppvärdering av sin betydelse för landets attraktionskraft och motståndskraft
Ett svar till “Holländare emigrerar gärna till Sverige för att bli turismföretagare”
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Krönika – Att utgå ifrån platsen – Kråksjö eller en godisbutik i centrala Stockholm
I veckan lyssnade jag på Linda Staafs och Linda Vismers webbinar där de ”nystar i” Turism året runt om att vi kan...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 50 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Tåg, ...
-
SkiStar samarbetar med OKQ8 för att minska gästernas klimatavtryck
Transporterna till och från fjällen står för den största delen av fjällturismens klimatavtryck. ...
-
Nu har BUBS öppnat sin konceptbutik – En ny reseanledning till Stockholm
Lördagen den 13 december öppnade det svenska godisvarumärket BUBS öppnar sin allra första konceptbutik, ”...
-
-
Gästbloggare
-
Hej!
Undertecknad som äger och driver 3 st natur- turistföretag i Värmland sedan över 20 år tillbaka har följande fundering.
Under senare år har vi märkt en markant ökning av besökare som vill besöka vår svenska natur, speciellt från andra länder. Tyvärr är kunskapen om att vistas i vår natur och på våra vatten oftast väldigt bristfällig. Detta ställer mycket högre krav på oss som destination och som erbjuder någon form av naturturism. Att vi har kunskap och kan informera/förmedla om både natur och kultur ser jag som mycket viktig, gärna på gästernas eget språk .
När nu antalet utländska turist- etreprenörer tycks öka ganska markant är det ännu viktigare att dom får så bra info. och kunskap att förmedla, så att inte en felaktig bild av oss som naturdestination förmedlas. Har själv under snart 40 år sett otaliga exempel på detta och som tyvärr ofta leder till konkurs och att driftiga personer återvänder till sitt hemland.