-
Holländare emigrerar gärna till Sverige för att bli turismföretagare
Egbert Venema och Sandra Hilbrands, båda 45 år, gjorde vad många drömmer om – emigrerade utomlands. Familjen och vännerna i Holland vill att de ska flytta hem igen. Men Egbert och Sandra har funnit sitt hem i Burträsk.
Paret fick en väldigt bra start i Sverige. Burträskbor välkomnade dem och Norran skrev ett reportage om dem. Egbert och Sandra ville inte bli hotellägare, utan campingägande är vad som ligger närmast hjärtat för dem.
Mycket hus för pengarna
Deras hemsida uppmanar till att ”hitta en plats där du kan gå vilse.” Det finns något vackert i en plats som har stora arealer där man slipper trängsel och istället kan hitta tystnad, ensamhet och skön natur. Samtidigt som utbudet också finns tillgängligt.
”Burträsk har egentligen allt som vi drömmer om i Holland, det är stora kontraster om man jämför med hur vi levde där borta. Det är mycket hus för pengarna här, väldigt mycket jämfört med vad vi är vana, och vi går till jobbet på campingen inom några minuter.” Säger Egbert Venema.
Ingen krånglig byråkrati
Paret reste runt i Europa en hel del innan de fann sig i Sverige. Fastän de gillade Österrike och kunde språket så fanns inget som passade dem till salu. Inte heller Tyskland eller Belgien föll dem i smaken. Priserna var väldigt höga i förhållande till vad de kunde tjäna. Genom en slump hamnade de i Sverige och kände att landet var perfekt för deras ambition.
Det gick väldigt smidigt för Egbert och Sandra att starta sitt campingföretag. Campingen de köpte var i bra skick och behövde inga stora ombyggnader. Kommunikationen från kommunen och myndigheterna flöt också på som på en räls.
”Vi lyckades skapa ett aktiebolag i juli mitt under sommaren, bara en sån sak. På förhand hade vi bilden av att det var lite ”mañana mañana” men det stämde inte. Tillstånd och papper har gått smidigt, licensen för att servera folköl tog bara en morgon.” Säger Egbert.
Holland är fullt
Många i branschen från utlandet ser möjligheter här i Sverige. Sandra och Egbert är inte ensamma om att emigrera för att hitta sin dröm i Sverige. Holländare har emigrerat till Sverige sedan flera hundra år tillbaks.
Nu ser det ut som att en stor anledning till invandringen beror på att Holland känns trångt, stressigt och dyrt. Sverige ger människorna en ny start, en lugnare omgivning som skapar kreativitet och möjligheter. Naturen finns nära till hands i vårt land och det finns det inte i deras hemland.
”Jag tycker att Nederländerna bara blir trängre och det finns så lite utrymme. Det har blivit så mycket trängre de senaste tio åren. Ibland känns det svårt att bara korsa en gata. Jag har besökt Sverige flera gånger och jag tycker att till och med Stockholm känns väldigt lugnt och tyst. Jag vill absolut flytta.” Säger Marian Noorderwerf som besökte en stor emigrationsmässa i Utrecht i Holland.
- Text: Isa Mörk, Skellefteå och Sveriges Radio
- Foto: Skellefteå
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
Ett svar till “Holländare emigrerar gärna till Sverige för att bli turismföretagare”
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen lämnade den 11 november in propositionen Ett förbättrat resegarantisystem. Syftet med förslaget är att...
-
-
Gästbloggare
-
Hej!
Undertecknad som äger och driver 3 st natur- turistföretag i Värmland sedan över 20 år tillbaka har följande fundering.
Under senare år har vi märkt en markant ökning av besökare som vill besöka vår svenska natur, speciellt från andra länder. Tyvärr är kunskapen om att vistas i vår natur och på våra vatten oftast väldigt bristfällig. Detta ställer mycket högre krav på oss som destination och som erbjuder någon form av naturturism. Att vi har kunskap och kan informera/förmedla om både natur och kultur ser jag som mycket viktig, gärna på gästernas eget språk .
När nu antalet utländska turist- etreprenörer tycks öka ganska markant är det ännu viktigare att dom får så bra info. och kunskap att förmedla, så att inte en felaktig bild av oss som naturdestination förmedlas. Har själv under snart 40 år sett otaliga exempel på detta och som tyvärr ofta leder till konkurs och att driftiga personer återvänder till sitt hemland.