-
Holländare emigrerar gärna till Sverige för att bli turismföretagare
Egbert Venema och Sandra Hilbrands, båda 45 år, gjorde vad många drömmer om – emigrerade utomlands. Familjen och vännerna i Holland vill att de ska flytta hem igen. Men Egbert och Sandra har funnit sitt hem i Burträsk.
Paret fick en väldigt bra start i Sverige. Burträskbor välkomnade dem och Norran skrev ett reportage om dem. Egbert och Sandra ville inte bli hotellägare, utan campingägande är vad som ligger närmast hjärtat för dem.
Mycket hus för pengarna
Deras hemsida uppmanar till att ”hitta en plats där du kan gå vilse.” Det finns något vackert i en plats som har stora arealer där man slipper trängsel och istället kan hitta tystnad, ensamhet och skön natur. Samtidigt som utbudet också finns tillgängligt.
”Burträsk har egentligen allt som vi drömmer om i Holland, det är stora kontraster om man jämför med hur vi levde där borta. Det är mycket hus för pengarna här, väldigt mycket jämfört med vad vi är vana, och vi går till jobbet på campingen inom några minuter.” Säger Egbert Venema.
Ingen krånglig byråkrati
Paret reste runt i Europa en hel del innan de fann sig i Sverige. Fastän de gillade Österrike och kunde språket så fanns inget som passade dem till salu. Inte heller Tyskland eller Belgien föll dem i smaken. Priserna var väldigt höga i förhållande till vad de kunde tjäna. Genom en slump hamnade de i Sverige och kände att landet var perfekt för deras ambition.
Det gick väldigt smidigt för Egbert och Sandra att starta sitt campingföretag. Campingen de köpte var i bra skick och behövde inga stora ombyggnader. Kommunikationen från kommunen och myndigheterna flöt också på som på en räls.
”Vi lyckades skapa ett aktiebolag i juli mitt under sommaren, bara en sån sak. På förhand hade vi bilden av att det var lite ”mañana mañana” men det stämde inte. Tillstånd och papper har gått smidigt, licensen för att servera folköl tog bara en morgon.” Säger Egbert.
Holland är fullt
Många i branschen från utlandet ser möjligheter här i Sverige. Sandra och Egbert är inte ensamma om att emigrera för att hitta sin dröm i Sverige. Holländare har emigrerat till Sverige sedan flera hundra år tillbaks.
Nu ser det ut som att en stor anledning till invandringen beror på att Holland känns trångt, stressigt och dyrt. Sverige ger människorna en ny start, en lugnare omgivning som skapar kreativitet och möjligheter. Naturen finns nära till hands i vårt land och det finns det inte i deras hemland.
”Jag tycker att Nederländerna bara blir trängre och det finns så lite utrymme. Det har blivit så mycket trängre de senaste tio åren. Ibland känns det svårt att bara korsa en gata. Jag har besökt Sverige flera gånger och jag tycker att till och med Stockholm känns väldigt lugnt och tyst. Jag vill absolut flytta.” Säger Marian Noorderwerf som besökte en stor emigrationsmässa i Utrecht i Holland.
- Text: Isa Mörk, Skellefteå och Sveriges Radio
- Foto: Skellefteå
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
Ett svar till “Holländare emigrerar gärna till Sverige för att bli turismföretagare”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
-
Gästbloggare
-
Hej!
Undertecknad som äger och driver 3 st natur- turistföretag i Värmland sedan över 20 år tillbaka har följande fundering.
Under senare år har vi märkt en markant ökning av besökare som vill besöka vår svenska natur, speciellt från andra länder. Tyvärr är kunskapen om att vistas i vår natur och på våra vatten oftast väldigt bristfällig. Detta ställer mycket högre krav på oss som destination och som erbjuder någon form av naturturism. Att vi har kunskap och kan informera/förmedla om både natur och kultur ser jag som mycket viktig, gärna på gästernas eget språk .
När nu antalet utländska turist- etreprenörer tycks öka ganska markant är det ännu viktigare att dom får så bra info. och kunskap att förmedla, så att inte en felaktig bild av oss som naturdestination förmedlas. Har själv under snart 40 år sett otaliga exempel på detta och som tyvärr ofta leder till konkurs och att driftiga personer återvänder till sitt hemland.