-
Hur gör vi handelsplatser mer hållbara?
Tidningen Fastighetsnytt höjer nu tempen på diskussionen kring hur hållbara våra handelsplatser är och kan bli.
Det är enkelt att ta sig till handelsplatserna om man åker bil. Det är ofta lätt att hitta och få gratis parkering samt transportera hem sina varor. Ofta ligger det någon stor livsmedelsaffär vid platsen och då passar många på att köpa tunga matvaror med sig hem.
De flesta handelsplatser har bussar som går dit men då får kunderna bära sina tunga matvaror och bussarna kanske inte går så tätt som man önskar.
I Kungens Kurva, söder om Stockholm, tar sig 86% dit med bil och endast 1% tar gratisbussen som IKEA driver. De flesta går inte mellan butikerna utan parkerar om bilen. 47% kan tänka sig att ta sig dit med annat färdmedel än bil. Detta enligt en undersökning gjord av Huddinge kommun.
Målet är att locka alla målgrupper – inte bara de som har tillgång till bil – men att det är lättast att fokusera på den största målgruppen – de bilburna.
Bland miljöexperter finns många idéer för att minska bilåkandet i samhället. Stimulera ökad användning av el- och miljöbilar, anlägga fler cykelbanor. Ett sätt är att utveckla handelsplatser från en extern handelsplats till en stadsdel. Då skapas kundunderlag och folk kan gå och handla. Företag kan också erbjuda hemleverans så kunderna slipper transportera sina varor. Det gör IKEA idag och är mycket populärt bland kunderna.
I Danmark, Finland och Norge har man enligt lag förbjudit nya etableringar av handelsplatser utanför stadskärnorna.
Men mycket ligger på den tekniska utvecklingen av mer miljövänliga bilar, tror experterna.
Det viktigaste för en mer hållbar miljö är trots allt att alla tänker mer på miljön och om det är nödvändigt att göra de där bilresorna. Alla, inte bara politiker, bör tänka strategiskt på hållbarhet.
Källa: Fastighetsnytt
- Text: Maria Lindqvist
-
Forum för Naturturism 2023 – Naturturism i skyddad natur
Naturturismaktörer och intressenter samlades för att diskutera och utforska möjligheter och utmaningar
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Jag fick härom veckan möjlighet att vara med i ett av Visit Swedens seminarier (som ni hittar här...
-
-
Gästbloggare
-