-
Hur har sommaren varit på Marinmuseum i Karlskrona
Det har varit en händelserik och välbesökt sommar på Marinmuseum i Karlskrona. Ett fullspäckat sommarprogram med aktiviteter för både vuxna och barn har lockat nästan 115 000 besökare.
Trots att besökssiffrorna minskat jämfört med 2023 har museet fortsatt att vara en populär destination för både svenska och internationella gäster.
“Våra siffror är stabila, även om vi haft färre besökare än förra året under juli och augusti. Däremot hade vi fler besökare än 2023 i maj och juni, vilket ser ut att hålla i sig även nu i september. Det visar att vårt arbete med att bredda säsongen börjar ge resultat. Det viktigaste för oss är att de besökare vi haft har fått en rik och engagerande upplevelse. Vi fortsätter att vara ett av sydöstra Sveriges största besöksmål med besökare från både Sverige och utlandet.” Berättar Mats Persson, Museichef.
Dagliga visningar, aktiviteter och engagerade samarbeten
Sommarprogrammet erbjöd många olika aktiviteter för både vuxna och barn. Bland annat har det varit dagliga guidade visningar om den seglande flottan och livet ombord, öppet hus i Slup- och barkasskjulet, segling med marinens mindre båtar, och barnaktiviteter i Sjömansverkstaden och Knopboden.
I mitten av juli hölls den välbesökta ”Västerviksveckan” med dagliga visningar ombord på museifartyget HMS Västervik. Besökarna fick möjlighet att träffa tidigare besättningsmän och få en unik inblick i hur det var att arbeta på en svensk robotbåt i slutet av 1990-talet.
“Jag vill rikta ett stort tack till vänföreningarna HMS Västerviks vänner och Carlskrona Båteskader (CBE), som med sitt engagemang har bidragit till att museets fartyg och båtar har kunnat segla och glänsa i sommar. Deras arbete har gett besökarna möjlighet att uppleva unika visningar och seglingar, vilket varit några av sommarens höjdpunkter.” Säger Mats Persson.
Sommaren på Marinmuseum har varit en succé i form av samarbeten, nya upplevelser och fortsatt starkt engagemang från både personal och samarbetspartners.
Om Marinmuseum:
Marinmuseum i Karlskrona berättar den svenska marinens historia från år 1522 till våra dagar. Se och ta del av den 110-åriga svenska ubåtshistorien genom flottans allra första ubåt Hajen. Gå ombord på ubåten HMS Neptun, som var aktiv under kalla kriget. Upplev den vackra Galjonshallen som visar världens kanske finaste samling galjonsfigurer. De flera meter höga träskulpturerna satt en gång i tiden i fören på svenska krigsfartyg.
Marinmuseum ingår i Statens maritima och transporthistoriska museer tillsammans med Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak – Museum of Wrecks och Järnvägsmuseet.
Här kan ni läsa mer om Marinmuseum på Turismnytt.
- Text: Marinmuseum
- Foto: Oliver Lindqvist, Marinmuseum/SMTM. CC BY.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
-
Gästbloggare
-