-
Hur kan restauranger arbeta för att minimera sin påverkan på den biologiska mångfalden?
I samarbete med Ecogain och Region Västerbotten Turism har blå Huset/Gotthards Krog under våren ingått i en arbetsgrupp för att ta fram ett metodstöd för biologisk mångfald för restauranger och kaféer.
Initiativet kommer från Region Västerbotten som sedan 2015 strategiskt arbetat för en allt mer hållbar besöksnäring. Arbetet görs inom ramen för metoden Västerbotten Experience. Det tillhandahåller verktyg för såväl företag som destinationsbolag och kommuner som vill arbeta mer hållbart. Metoden går ut på att analysera verksamheter utifrån globala kriterier för hållbar turism framtagna av Global Sustainable Tourism Council.
Metodstödet leds av Emma Lindberg på Ecogain
Arbetet med metodstödet leds av Emma Lindberg på Ecogain. Ecogain som grundades i Umeå är idag världsledande inom området och arbetar idag med att hjälpa stora aktörer inom näringsliv och offentlighet.
Stödet är tänkt att hjälpa de företag som vill minska sin påverkan på den biologiska mångfalden och utgår från Gotthards Krog som exempel.
”Det kändes naturligt att välja just Gotthards Krog som exempel”. Säger Sirpa Kärki, strateg för hållbar besöksnäring på Region Västerbotten. ”Gotthards är en av de restauranger som kommit väldigt långt inom hållbar gastronomi och vi ville använda dom som exempel för andra i samma bransch. Inom ramen för Västerbotten Experience arbetar vi med att hjälpa företag i deras hållbarhetsarbete och metoden ger ett strategiskt stöd framåt. Tidigare har vi bl.a tagit fram ett stöd för tillgänglighet och en mer generell hållbarhetsguide.”
Vill öka kunskapen och förståelsen för biologisk mångfald
Metodstödet kompletterade i veckan med en workshop för de personer som på olika sätt berörs av arbetet.
Workshopen leddes av Emma Lindberg tillsammans med Elin Lindén, disputerad ekolog. De berättade om biologisk mångfald och vikten av detta för restaurangbranschen. De pratade också om åtgärder man kan vidta kopplade till inköp och hur man kan börja arbeta med att minska svinn utifrån sin arbetsroll.
”Vi vill öka kunskapen om och förståelsen för biologisk mångfald inom hela organisationen”. Säger Anders Samuelsson, köksmästare på Blå Huset där Gotthards Krog ingår. ”Vi har under flera år strategiskt arbetat mot en allt mer hållbar gastronomi. Det känns roligt att få tillgång till ännu ett verktyg i det arbetet.”
Här kan ni läsa mer om Västerbotten på Turismnytt.
- Text: Region Västerbotten
- Foto: Victoria Marcusson
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-