-
Tekniska museet förnyar sig
En av Tekniska museets äldsta utställningar har varit populär bland besökare i många år – nu storsatsar man på att utveckla denna utställning än mer.
Man vill skapa nya spännande upplevelser i de gamla gruvgångarna och en ny utställningsdel där man visar upp moderna maskiner och gruvmiljöer.
Så går arbetet till
Bakom en utbyggnad och/eller nybyggnation av en utställning ligger många timmar av planeringsarbete.I detta fall kommer man att byta ut ytskikten, skapa realistiska gruvarbetare och installera en belysning.
Nya upplevelser väntar besökarna
Gruvan bjuder besökaren på en resa genom trånga, mörka gruvgångar där man får uppleva hur arbetet i underjorden gått till genom tiderna.”- Det är något med underjorden – det mörka, trånga och lite läskiga – som fascinerat alla generationer av besökare. Gruvan har alltid varit på topplistan när vi frågar våra besökare om deras favoriter på museet”,säger Lars Paulsson, projektledare Tekniska museet.
I den nya delen av Gruvan fortsätter berättelsen till nutid, och man får se hur de en gång farliga arbetsplatserna numera liknar kontorsmiljöer och fikarum på vilken arbetsplats som helst. Man får också träffa dagens gruvarbetare, avfyra sprängladdningar, åka buss långt ner i underjorden och prova att köra en borr- och lastningssimulator.
För att skapa en så autentisk gruvmiljö som möjligt samarbetar Tekniska museet med Svemin – branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige.
”- Vi är mycket glada att vara med på den här resan, Tekniska museet är en fantastisk skatt för nyfikna i alla åldrar”, säger Per Ahl, vd Svemin. Han fortsätter ”- Tillsammans med våra medlemsföretag ger vi nu en ny generation besökare möjlighet att uppleva den moderna svenska gruv- och mineralnäringen – även de som bor långt från våra verksamheter”.
Läs också artiklarna:
Museet som vann prestigefullt pris
Museet som stängs på grund av miljöproblem
Källa: Tekniska museet
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Tekniska museet
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group, Nordens ledande leverantör av SaaS-lösningar för besöksnäringen välkomnar Richard W...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-