-
Hygienbolaget Libero donerar 250 000 till Havets Hus i Lysekil
Hygien- och hälsobolaget Essity har med sitt varumärke Libero donerat 250 000 kronor för att stötta Havets Hus arbete med att förbättra livet i Västerhavet. Pengarna ska bland annat användas till att öka antalet storfläckiga rödhajar och den utrotningshotade knaggrockan.
Med den här donationen har Libero i Norden nu sammanlagt skänkt en miljon kronor till organisationer som jobbar för renare hav.
”Den här donationen har gjort det möjligt för oss att hämta fyra avelshajar till vårt projekt för storfläckig rödhaj. En art som är väldigt ovanlig i Västerhavet. Vi kommer också kunna utveckla våra avelsmiljöer för den rödlistade knaggrockan som idag är mycket hotad.” Säger Maria Jämting, VD på Havets Hus.
Har gett nya möjligheter att utbilda barn
Världshaven står inför stora utmaningar både när det gäller nerskräpning, uppvärmning och överfiske. Västerhavet är inget undantag. Havets Hus i Lysekil arbetar med att förhindra den alarmerande utvecklingen genom att öka förståelsen för havets ekosystem och återinplantera hajar och andra hotade marina arter i havet.
Nu har akvariemuseet i Lysekil tagit emot en donation på 250 000 kronor av Essitys varumärke Libero. Utöver det har Liberos kunder valt att skänka ytterligare 35 000 kr hittills.
”Samarbetet med Essity/Libero har gett oss nya möjligheter att utbilda skolelever direkt från akvariet. Där lär vi barnen varför det är så viktigt att bevara miljöerna i havet, inte minst de grunda områden som är havens barnkammare. Våra vatten utgörs ofta av ålgräsängar. Det är områden på havets botten som både förser arterna med mat och skydd samt motverkar klimatförändringar. Ålgräsängarna måste skyddas och en viktig del av det handlar om just kunskapsöverföring.” Säger Maria Jämting.
Miljondonation till olika havsorganisationer
Sammanlagt har Libero i Norden donerat över en miljon kronor till olika organisationer för att främja havsmiljön. Samtliga organisationer har värderingar som går hand i hand med Liberos mål om att förbättra klimatet för kommande generationer.
”Libero har haft flera så kallade ”Limited Edition”-projekt för att stötta olika organisationer som verkar utifrån ett hållbart perspektiv. Initiativen har både syftat till att bidra till renare, friskare och mer levande hav och till att rädda andra, icke-marina, djurarter från utrotning. Gemensamt för alla samarbetspartners är att vi delar värderingar och viljan att förbättra förutsättningarna för våra barns och vår planets hälsa och framtid.” Säger Veronica Örnmark, ansvarig för butikskommunikation i Sverige för Libero på Essity.
- Text: Essity
- Foto: Havets Hus/Elias Neuman
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-