-
Idag firar vi Världsturismdagen!
I hela världen växer turismen – också i Sverige. Idag, den 27 september firar vi World Tourism Day, Världsturismdagen.
2017 – det hållbara turismåret
År 2017 är ”the International Year of Sustainable Tourism for Development”. Med det vill man uppmärksamma hur turismen kan bidra till en mer hållbar miljö både när det gäller ur ekonomisk, social och miljösynvinkel. Branschen bidrar till att människor kan få ett bättre liv.
Detta betyder turismen för Sverige
I Sverige har turismen blivit en basnäring som betyder mycket när det gäller både antal arbetstillfällen och ekonomisk tillväxt. Näringen erbjuder många instegsjobb på arbetsmarknaden för både unga och utrikesfödda. Som jobbskapare står branschen för 20% av alla nya arbetstillfällen, enligt Visita.
Exportvärdet är något som branschen själv pratar om.
”- Den svenska besöksnäringen växer så det knakar. Exportvärdet för besöksnäringen vad gäller utländska besökare var förra året 120 miljarder, alltså dubbelt så mycket som Sveriges stål- och järnexport tillsammans”, säger Visitas vd Eva Östling.
Fakta om svensk besöksnäring
- Förra året spenderade utländska besökare nästan 23 miljarder kronor på svenska restauranger.
- Turismen i Sverige omsätter årligen nästan 300 miljarder kronor.
- Att svenska hotell och restauranger nyligen rankades som bäst i världen, enligt en stor oberoende turismundersökning, gjord av TCI Research.
- Förra året stod sysselsättningen inom hotell & restaurang för 3,9% av den totala sysselsättningen i Sverige. Det är en ökning med 39,7% sedan år 2000.
- Förra året var det totala antalet gästnätter i Sverige 57 234 148 stycken.
Ojämlikheter mot andra branscher
Men svensk besöksnäring är inte bara en bransch utan orosmoln.
Som branschorganisationen Visita uppmärksammat betalar besöksnäringen moms till skillnad från andra exportnäringar:
”- Förra året var momsintäkterna för utländska besökare hela 17,3 miljarder kronor. Besöksnäringen genererar stora pengar till statskassan”, säger Eva Östling.
Fakta World Tourism Day – Världsturismdagen
Världsturismdagen har firats sedan år 1980 och syftar främst till att uppmärksamma turismen som en näring som gör att människor kan bo och försörja sig på landsbygden.
Källa: Visita
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: UNWTO
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-