-
Ingen Eurovision – nu måste Stockholm bli roligare
Det blev ingen Eurovision Song Contest i huvudstaden. Stockholms Handelskammare ser ändå att det går att locka fler besökare till stan och föreslår flera billiga förändringar som snabbt kan införas och därefter bli permanenta i Stockholm.
”Finalen hade blivit en blåslampa på oss att snabbt göra Stockholm roligare, för oss som bor här och för besökare. Nu blir åtgärder som lockar folk till Stockholm ännu viktigare. Vi ska bli Europas bästa huvudstad och de här enkla förslagen tar oss en bit på vägen.” Säger Andreas Hatzigeorgiou, VD på Stockholms Handelskammare.
Stockholms Handelskammare föreslår:
◆ Gör hela Skeppsbrokajen till stadens nya vardagsrum. Med konsertplats, pop-up-butiker, food court, barer, caféer, badbryggor, äventyrslekplats, beachvolleyplan, hyrbåtshamn, konstgallerier, pop-up-museer, grillplatser mm.
Skeppsbron kan bli en året-runtdestination med parkteater, julmarknad, loppis, skridskobana, skidspår, boulebanor, bangolf mm.
◆ Låt alla barer, restauranger och klubbar ha öppet till klockan 03.00 året runt – alla dagar i veckan. Men var snabb med att dra in tillstånd vid misskötsel eller om grannarna störs för mycket.
Ta bort kravet på matservering för alkoholtillstånden, förläng serveringstiderna och låt gästerna ta med drycken ut på trottoaren. Ta bort onödig byråkrati och obegripliga regler. Som att bara serveringspersonal får bära en flaska mellan restaurang och uteservering.
◆ Låt Stockholm få en levande street food-kultur. Ta bort krav och onödiga regler som försvårar och fördyrar för matservering via små och stora matvagnar. Låt oss kopiera konceptet med serveringsskjul som så framgångsrikt levandegjorde New Yorks gator.
Låt alla restauranger, barer och caféer ha en meters uteservering från fasaden under förutsättning att trottoaren är minst 190 cm bred. ”Stockholmsmetern” ska inte kräva tillstånd, men villkoras med att krögaren håller rent, tryggt och snöfritt.
◆ Utnyttja vattnet mer. Anlägg fler gästhamnar för småbåtar i city. Lägg ut solbryggor och badflottar vid Stockholms kajer. Låt fler pontonbryggor och båtar bli restauranger, barer och danspalats.
Möjliggör uthyrning av båtar, kajaker och kanoter på fler platser genom generösa regler för entreprenörer att använda kajer och bryggor.
◆ Ta bort av- och påstigningsavgiften på Arlanda station så att det blir prispress på resorna till och från flygplatsen. Få ordning på taximarknaden så att våra gäster slipper bli lurade när de kliver in i en oseriös åkares bil.
◆ Vid stora evenemang behövs fler sängplatser. Höj gränsen för skattefri uthyrning av rum och lägenheter. Det skulle ge fler gästbäddar för turister och besökare, men också öka incitamenten att hyra ut till permanentboende ungdomar och studenter.
Låt Skeppsbron bli en experimentverkstad
”Det finns en ängslighet i Stockholm som gör att vi inte vågar ta ut svängarna. Människors idéer och kreativitet dör i tillståndsprocesser och onödig byråkrati. Låt Skeppsbron bli en experimentverkstad där vi först säger Ja och därefter löser eventuella problem. Och där kommersiella idéer kan samsas i offentliga miljöer.” Avslutar Andreas Hatzigeorgiou.
Läs mer om Stockholm på Turismnytt här.
- Text: Stockholms Handelskammare
- Foto: Stockholms Handelskammare
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-