-
Inlägg från Andrea Jovell – Så blir det åka av i städer och destinationer
Höstmötet med SNDMO i Uppsala blev lyckat. Städer och destinationer från Ystad till Kiruna var på plats i dagarna två för kunskap och erfarenhetsutbyte och möjligen lite skvaller. Visit Sweden var med, så också Svensk Handel och Visita. Näringsdepartementet och Tillväxtverket aviserar fortsatt intresse och hälsar att de deltar gärna framöver.
Värdskapet stod Destination Uppsala för, med ledning av Helena Bovin, marknadschef I samma organisation och ordförande i SNDMO (Swedish Destination Managing Organisations). Och såhär i Halloweentider fick deltagarna uppleva kvällen med en äkta spökvandring på Salsta slott.
Besöksnäringen är grym på att ställa om och innovera
Under mötet hade jag uppdraget att vara moderator för panelsamtalet på tema innovation och hållbarhet. Styrelsen för SNDMO, Sofie Lidholm, Visit Västerås, Lotta Andersson, Visit Stockholm, Fredrik Janson, Destination Falkenberg samt nämnda Helena Bovin hade plockat fram Strategin för hållbar turism och växande besöksnäring, framtagen av Näringsdepartementet. Visionen är att 2030 är Sverige världens mest hållbara och attraktiva resmål byggt på innovation.
En initierad panel med Susanne Andersson, VD Visit Sweden; Elisabeth Elmsäter-Vegsö, svensk Handel; Elinor Hennelvelt, Visita och Helena Bovin SNDMO belyste vikten av att utveckla både hållbarhet och innovation. Panelen såg att besöksnäringen är grym på att ställa om och innovera. Det har vi sett under pandemitiden, men är kanske som helhet inte lika pigg på att digitalisera sina tjänster och erbjudanden.
Dessutom tycks innovationssystemet med EU-finansiering, Vinnova, Tillväxtverket och Rise endast lämna skulor i utvecklingsmedel till denna mångmiljardnäring. Kan det bero på att fysiska produkter fortfarande rankas högre i Industrisverige medan tjänster och tjänsteinnovation ses som lite mer svårfångat och suspekt?
Utan branschens mötesplatser, ingen vidare livskvalitet
Jag menar att besöksnäringen förtjänar en plats i Industrisverige, en mycket större del av innovationssystemets miljardinvesteringar och det nu! Vi såg under pandemitiden hur förfärligt Roy Anderssonskt samhället blir. Tänk tom citykärna, när restaurangerna stänger och människor slutar gå i butiker, på konsert, hotell, muséer, café och restauranger. Slutar umgås. Utan besöksnäringens mötesplatser ingen vidare livskvalitet.
Möjligheterna att utveckla Sverige tillsammans med besöksnäringen är gigantiska och många står redo att växla upp arbetet med både innovation och hållbarhet.
Här gör nationella organisationer och själva kapitalet klokt i att kroka arm med städer och destinationer inom besöksnäringen. Kom lite närmare SNDMO. Så kan det bli åka av i besöksnäringssverige.
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Andrea Hartmann Jovell
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-