-
Inlägg från Andrea Jovell – Så blir det åka av i städer och destinationer
Höstmötet med SNDMO i Uppsala blev lyckat. Städer och destinationer från Ystad till Kiruna var på plats i dagarna två för kunskap och erfarenhetsutbyte och möjligen lite skvaller. Visit Sweden var med, så också Svensk Handel och Visita. Näringsdepartementet och Tillväxtverket aviserar fortsatt intresse och hälsar att de deltar gärna framöver.
Värdskapet stod Destination Uppsala för, med ledning av Helena Bovin, marknadschef I samma organisation och ordförande i SNDMO (Swedish Destination Managing Organisations). Och såhär i Halloweentider fick deltagarna uppleva kvällen med en äkta spökvandring på Salsta slott.
Besöksnäringen är grym på att ställa om och innovera
Under mötet hade jag uppdraget att vara moderator för panelsamtalet på tema innovation och hållbarhet. Styrelsen för SNDMO, Sofie Lidholm, Visit Västerås, Lotta Andersson, Visit Stockholm, Fredrik Janson, Destination Falkenberg samt nämnda Helena Bovin hade plockat fram Strategin för hållbar turism och växande besöksnäring, framtagen av Näringsdepartementet. Visionen är att 2030 är Sverige världens mest hållbara och attraktiva resmål byggt på innovation.
En initierad panel med Susanne Andersson, VD Visit Sweden; Elisabeth Elmsäter-Vegsö, svensk Handel; Elinor Hennelvelt, Visita och Helena Bovin SNDMO belyste vikten av att utveckla både hållbarhet och innovation. Panelen såg att besöksnäringen är grym på att ställa om och innovera. Det har vi sett under pandemitiden, men är kanske som helhet inte lika pigg på att digitalisera sina tjänster och erbjudanden.
Dessutom tycks innovationssystemet med EU-finansiering, Vinnova, Tillväxtverket och Rise endast lämna skulor i utvecklingsmedel till denna mångmiljardnäring. Kan det bero på att fysiska produkter fortfarande rankas högre i Industrisverige medan tjänster och tjänsteinnovation ses som lite mer svårfångat och suspekt?
Utan branschens mötesplatser, ingen vidare livskvalitet
Jag menar att besöksnäringen förtjänar en plats i Industrisverige, en mycket större del av innovationssystemets miljardinvesteringar och det nu! Vi såg under pandemitiden hur förfärligt Roy Anderssonskt samhället blir. Tänk tom citykärna, när restaurangerna stänger och människor slutar gå i butiker, på konsert, hotell, muséer, café och restauranger. Slutar umgås. Utan besöksnäringens mötesplatser ingen vidare livskvalitet.
Möjligheterna att utveckla Sverige tillsammans med besöksnäringen är gigantiska och många står redo att växla upp arbetet med både innovation och hållbarhet.
Här gör nationella organisationer och själva kapitalet klokt i att kroka arm med städer och destinationer inom besöksnäringen. Kom lite närmare SNDMO. Så kan det bli åka av i besöksnäringssverige.
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Andrea Hartmann Jovell
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-