-
Thomas Arvidsson
Thomas Arvidsson
Hornborgasjöns Stugby AB / Skaraborgs TuristbyråHej Thomas, vem är du?
Jag driver Hornborgasjöns Stugby och Skaraborgs Turistbyrå/Turistbyrån Västra Sverige tillsammans med min fru Elsy. Vi driver också en konsthall och en fiskecamp samt pilgrimshärbärge.Hur kom det sig att ni startade er verksamhet?
År 1982 startade vi verksamheten efter uppmuntran av länsarkitekten Håkan Ridal och vår granne naturikonen och fågelvännen P.O. Swanberg. Vi kände att vi ville fokusera på natur- och kulturintresserade gäster och startade ett gårdsprojekt i naturvårdsområdet vid Hornborgasjön. Detta utmynnade i ett företag.Hur arbetar ni med andra aktörer m.fl.?
Skara sommarland hade premiär 1984 och lockar till sig mycket folk än idag vilket betyder att många av de också besöker och bor hos oss.Vi har bra erfarenheter av våra samarbeten med nationella och internationella turistorganisationer. Dessa har gjort att våra utländska besökare utgör 80% av våra gäster.
God rådgivning har lämnats av Konkurrensverket samt Patent- och Registreringsverket som för vår räkning registrerat varumärken som Expedition Hornborgasjön, Hornborgasjön Turism, Destination Skaraborg, Västgötatranan samt Skaraborgs Turistbyrå m.fl.
Vi har ett gott samarbete med Skara Turistbyrå samt Naturvårdsverket och Länsstyrelsen i Västra Götalands län inom ramen för deras uppdrag vid Hornborgasjön.
Men vi har också drabbats av negativa samarbeten, till exempel då en utländsk resebyrå kom på obestånd eller då offentliga organisationer konkurrerar och anser sig ha bättre rätt till våra varumärken.
Vad arbetar turistbyrån med nu?
Skaraborgs Turistbyrå marknadsför Hornborgasjön och Varnhems klosterkyrka som båda är av riksintresse och finns mitt i Skaraborg. Vi arbetar med varumärket Visit Lake Hornborga som är ett tecken för hela Skaraborg och dess Small Town Charm. Genom varumärket Skaraborgs Turistbyrå är vi en turistbyrå i regionen utan gränser.Omfattande nysatsningar har påbörjats vid Naturum Hornborgasjön och vid Varnhems klosterkyrka samt också för Göta kanal som i Skaraborg är vattenvägen mellan Vänern och Vättern och därmed Läckö slott och Karlsborgs fästning.
1972 grävde vi där vi stod och fann en rikt ornamenterad pärla från vikingatiden. Denna vikingapärla är en symbol för Skaraborgs valuta, Yellen.
Kan du ge tips till hur man bäst arbetar med marknadsföring?
Vi har satsat på egna varumärken väl medvetna om att vi i huvudsak är hänvisade till egna meriter vilket jag tror är mycket viktigt.Dessutom arbetar vi med domäner kopplade till kärnverksamheten och som tidigare nämnts samarbeten med professionella turistorganisationer.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...
-
-
Gästbloggare
-