-
Jacy’z , ESS Groups och Göteborgs nya destinationshotell, har öppnat
Grand opening! Onsdagen den 2 november är första dagen Jacy’z, ni vet hotellet som fick byta namn i sista minuten, har öppet men redan dagen innan fick Turismnytt en visning, strax innan invigningen.
Jacy’z inredning är konceptet trogen
Trogna sitt koncept
Hotelldirektören, Jimmy Olsson, visade runt tillsammans med en av ESS-grundarna Carl Lundgren och det är ingen tvekan om att man har gått ”all in”. Både när det gäller detaljer och trohet till ESS-gruppens koncept men ändå med en viss egen inriktning för just det här hotellet i gruppen. Det är dock ingen tvekan om att man kör vidare på sitt ”casual elegance-koncept”. Det är varma toner, stoppade möbler, härlig musik vart man än går och subtil doftsättning. Allt för att ge den där sköna känslan av avslappnad, flärdfull men ändå otvungen lyx. Inget har lämnats åt slumpen och förvånansvärt mycket är klart för att vara timmar kvar till öppning. Vissa delar, som lunchrestaurangen och den stora arenan, har ett par veckor respektive ett halvår kvar till öppning så visst rör sig en och annan hjälmprydd byggjobbare och installatör i lokalerna men lugnet och premiärglädjen hos alla inblandade börjar ta över.
Små men funktionella rum med mysfaktor
JQ’z – 41 rum med det lilla extra
Byggnaden är onekligen ett landmärke i den fortfarande lite ”off” belägna stadsdelen Gårda med sina 27 våningar klädda med kopparinramade glasromber och insidan står inte utsidan efter. Det stora inbjudande loungeområdet innanför entrén med både shuffleboard, bordtennisbord och biljardbord i sann ESS-anda övergår sömlöst i restaurangen Archie’s som kommer att servera lyxig comfort food a là steakhouse men med skandinavisk inriktning. Här serveras också frukosten som ska bli något alldeles extra enligt våra ciceroner. Nästan högst uppe i huset hittar man ytterligare en restaurang i a la carte-stil. Däremellan hittar man konferensavdelningen, de 233 rummen, men också kontor. En del av rummen utgör hotellet i hotellet, JQ’z med egen ”hemlig” bar/lounge bakom en rejäl mässingsdörr, Gogogaga skybar and Social Dinner Club med L.A.-vibbar och 41 rum med det lilla extra.
Badrum med utsikt på Jacy’z
Badrum med utsikt och ”mörka” rum hemmabio
Rummen ja, de präglas av mysig elegans, mycket trä och textilier i varma färger och standardrummen är inte så stora men funktionella och fönstret som utgör hela yttre väggen ger en enorm rymd med sin utsökt över hela Göteborg. De lite större rummen bjuder på överraskningar som badrum ”runt hörnet ” med lika fantastisk utsikt som rummet. Det finns också ett antal fönsterlösa rum som är både större och utrustade med hemmabio och förberedda för gaming.
En av poolerna
”Relax by the fire”
Pooler, bastu, eldrelax och storsatsning på ljudresurser
Jacy’z har, kanske lite förvånande, inget spa (åtminstone inte till namnet) men väl en Pool club som heter duga! Eller vad sägs om stor pool med tillhörande divaner och både vanlig bastu (med desto spektakulärare utsikt) och ångbastu, ”Relax by the fire” med eldstad och stora möjligheter för många att koppla av och sist men inte minst högst upp en poolbar modell större som kan förvandlas till nattklubb med rejäla ljudresurser och ytterligare en eldrelax men ytterligare en av Jacy’z fyra eldstäder.
Concierge och Flower shop i entrén
Tillbaka i entrén hittar man inte bara receptionen utan också en kombinerad Concierge och Flower shop som också har en lite halvhemlig uppgift som bara vissa gäster märker av.
Som om inte allt detta vore nog öppnar om ett par veckor också en deli med allsköns läckerheter att ta med sig hem. Efter nyår tillkommer en sushirestaurang och till våren en scen/arena för shower med mera med 2 000 personer i publiken.
Gogogaga skybar and Social Dinner Club
Det är nog ingen tvivel om att man kommer att lyckas i sin ambition att Jacy’z ska bli Göteborgs nya mötesplats med en lagom mix av locals, besökare och dem som jobbar i husets och omgivningens kontor.
Kommer namnet Jimmy’z tillbaka?
Så hur var det med det där med namnbytet? – Jo, under hela byggprojektet har hotellet hetat Jimmy’z för att hedra Jimmy som varit en klippa under flera tidigare ESS-projekt och som ägarna och ledningen nu tyckte var värd ett ”eget hotell. Bara ett par månader innan öppning var man dock tvungna att byta namn för att inte ”krocka” med en nattklubb i Monte Carlo. Nu när det hela är klart börjar dock ägaren till Jimmy’z inse att det här kanske inte var en ”billig kopia” utan en värdig samarbetspartner… Samtal sägs pågå….
Jacy’z ett landmärke som sticker ut
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-