-
Järvsö vill bli ett kunskapscentrum för småskalig besöksnäring
Genom ett tidigare projekt har Destination Järvsö arbetat fram Järvsömodellen som man skall använda för hållbar turismutveckling. Nu skall man genom projektet ”Järvsö Hållbar Destination, etapp 2” testa Järvsömodellen i praktiken.
Modellen för projektet är uppdelad i tre delar: Hållbarhet, Kvalité och Tillgänglighet. Inom respektive del finns tre områden som skall bearbetas för att få fram hållbara nationella och internationella produkter.
I tre år skall man se till att Järvsö får fler hållbara produkter på nationella och internationella marknader. Nu kan man arbeta med frågor som är angelägna för företagen.
Järvsö vill bli ett kunskapscentrum för småskalig besöksnäring inom natur- och kulturturism på mindre orter.
Orten är bra på att skapa lokala arbetstillfällen på landsbygden genom natur- och kulturturismen.
Projektbudgeten omfattar åtta miljoner kronor varav EU bidrar med fyra miljoner och Region Gävleborg med 2,25 miljoner. Ljusdals kommuns bidrar med 0,6 miljoner kronor och destinationen med 1,15 miljoner kronor. Projektet får inte finansiera konkreta investeringar eller betala ut stöd till enskilda företag. En viktig del av Järvsömodellen är den nära samverkan mellan destinationsbolaget och de lokala företagen, något som projektet skapar bättre förutsättningar att fortsätta med.
Efter projektet är förhoppningen att investeringsviljan hos lokala företag fortsätter att vara hög och att externa investerare ansluter i en ökad omfattning. Målet är att destinationen lockar till sig ett privat tillväxtkapital så att destinationens mål på 5000 bäddar inom tio år blir möjlig. Den förväntade effekten är att andelen nya gäster ökar efter projektet.
Man hoppas på att andra destinationer också skall använda sig av Järvsömodellen framöver.
Källa: Destination Järvsö
- Text: Maria Lindqvist
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-