-
Järvsö vill bli ett kunskapscentrum för småskalig besöksnäring
Genom ett tidigare projekt har Destination Järvsö arbetat fram Järvsömodellen som man skall använda för hållbar turismutveckling. Nu skall man genom projektet ”Järvsö Hållbar Destination, etapp 2” testa Järvsömodellen i praktiken.
Modellen för projektet är uppdelad i tre delar: Hållbarhet, Kvalité och Tillgänglighet. Inom respektive del finns tre områden som skall bearbetas för att få fram hållbara nationella och internationella produkter.
I tre år skall man se till att Järvsö får fler hållbara produkter på nationella och internationella marknader. Nu kan man arbeta med frågor som är angelägna för företagen.
Järvsö vill bli ett kunskapscentrum för småskalig besöksnäring inom natur- och kulturturism på mindre orter.
Orten är bra på att skapa lokala arbetstillfällen på landsbygden genom natur- och kulturturismen.
Projektbudgeten omfattar åtta miljoner kronor varav EU bidrar med fyra miljoner och Region Gävleborg med 2,25 miljoner. Ljusdals kommuns bidrar med 0,6 miljoner kronor och destinationen med 1,15 miljoner kronor. Projektet får inte finansiera konkreta investeringar eller betala ut stöd till enskilda företag. En viktig del av Järvsömodellen är den nära samverkan mellan destinationsbolaget och de lokala företagen, något som projektet skapar bättre förutsättningar att fortsätta med.
Efter projektet är förhoppningen att investeringsviljan hos lokala företag fortsätter att vara hög och att externa investerare ansluter i en ökad omfattning. Målet är att destinationen lockar till sig ett privat tillväxtkapital så att destinationens mål på 5000 bäddar inom tio år blir möjlig. Den förväntade effekten är att andelen nya gäster ökar efter projektet.
Man hoppas på att andra destinationer också skall använda sig av Järvsömodellen framöver.
Källa: Destination Järvsö
- Text: Maria Lindqvist
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Västerbottens besöksnäring – föregångare i hållbar omställning
Sedan flera år tillbaka finns det ett samlat initiativ för hållbar turism och besöksnäring i Västerbotten - metoden Västerbotten Experience.
-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Grundaren av Fjällbyrån går igenom hur företag kan förbättra kommunikationen angående sitt hållbarhetsarbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Mest om Destination, Evenemang, Museer, Hållbarhet samt Utmärkelser och initiativ
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final i Bryssel. Utmärkelsen ges till den stad som visar på e...
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar och musiken sprider god stämning hör vintern till. I d...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
-
Gästbloggare
-