-
Järvsö vill bli ett kunskapscentrum för småskalig besöksnäring
Genom ett tidigare projekt har Destination Järvsö arbetat fram Järvsömodellen som man skall använda för hållbar turismutveckling. Nu skall man genom projektet ”Järvsö Hållbar Destination, etapp 2” testa Järvsömodellen i praktiken.
Modellen för projektet är uppdelad i tre delar: Hållbarhet, Kvalité och Tillgänglighet. Inom respektive del finns tre områden som skall bearbetas för att få fram hållbara nationella och internationella produkter.
I tre år skall man se till att Järvsö får fler hållbara produkter på nationella och internationella marknader. Nu kan man arbeta med frågor som är angelägna för företagen.
Järvsö vill bli ett kunskapscentrum för småskalig besöksnäring inom natur- och kulturturism på mindre orter.
Orten är bra på att skapa lokala arbetstillfällen på landsbygden genom natur- och kulturturismen.
Projektbudgeten omfattar åtta miljoner kronor varav EU bidrar med fyra miljoner och Region Gävleborg med 2,25 miljoner. Ljusdals kommuns bidrar med 0,6 miljoner kronor och destinationen med 1,15 miljoner kronor. Projektet får inte finansiera konkreta investeringar eller betala ut stöd till enskilda företag. En viktig del av Järvsömodellen är den nära samverkan mellan destinationsbolaget och de lokala företagen, något som projektet skapar bättre förutsättningar att fortsätta med.
Efter projektet är förhoppningen att investeringsviljan hos lokala företag fortsätter att vara hög och att externa investerare ansluter i en ökad omfattning. Målet är att destinationen lockar till sig ett privat tillväxtkapital så att destinationens mål på 5000 bäddar inom tio år blir möjlig. Den förväntade effekten är att andelen nya gäster ökar efter projektet.
Man hoppas på att andra destinationer också skall använda sig av Järvsömodellen framöver.
Källa: Destination Järvsö
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
-
Gästbloggare
-