-
Järvzoo växer och blir Vildriket – belyser vikten av biologisk mångfald
Lokal omställning i Järvsö vill belysa vikten av biologisk mångfald för en globalt hållbar samhällsutveckling. Nu tas 30 års erfarenheter och kunskaper tillvara på från Järvzoo i lanseringen av det nya och innovativa Vildriket.
Vill skapa förändring genom att kroka arm med näringslivet
Sedan 1992 har Nordens Vildmarkspark Järvzoo arbetat med att bevara den biologiska mångfalden genom att verka för en vildare värld. Nu skalar organisationen upp det arbetet rejält och med det landar de också i en ny kostym och ett namnbyte till Vildriket.
Den 10 maj lanserades det nya arbetet med ett evenemang där Jens Larsson, VD för Järvzoo, presenterade djurparkens nya inriktning. Forskare var även på plats och berättade om biologisk mångfald och vad som krävs för att skapa en hållbar framtid.
”För att skapa ännu större positiv förändring vill vi kroka arm med näringslivet. Vi erbjuder kunskap och konkreta projekt som är bra för företagen och bra för den levande naturen.” Förklarar Jens Larsson, VD på nya Vildriket.
Vildriket kommer erbjuda mer än en traditionell djurpark
Det är genom samarbete som vi kan uppnå förändring menar Jens. Vi måste agera nu, kraftfullt och tillsammans för att lyckas. Därför vill Vildriket bjuda in privatpersoner, forskning och företag för att tillsammans och med andra aktörer arbeta för att bidra till de mål som världen enats om på toppmötet COP-15 i Montreal i december 2022 – att stoppa förlusten av biologisk mångfald till år 2030.
Den nya organisationen och platsen Vildriket kommer erbjuda mer än en traditionell djurpark. Det kommer vara ett nationellt center för bevarande av hotade arter, ett holistiskt upplevelsecenter i världsklass, en hub för inspiration och en plattform för partnerskap och nätverk.
Att bevara den biologiska mångfalden är ingen nischfråga
En av deltagarna på lanseringseventet var Diös, ett av Sveriges största fastighetsbolag.
”Vår hållbarhetsstrategi är en central del i vår affärsstrategi. Vi har redan kommit långt i vårt integrerade hållbarhetsarbete och med initiativ som Vildriket ser vi en möjlighet att även inkludera biologisk mångfald och att ytterligare bidra även utanför våra fastigheter.” Säger Johanna Olofsson, hållbarhetschef på Diös.
Under lanseringskvällen talade Fredrik Moberg, forskare vid Stockholm Resilience Centre och författare till boken ”Den uppfinningsrika planeten”, om hur vi kan dra lärdomar från naturen för att hitta smarta lösningar på våra miljöutmaningar.
Elin Enfors-Kautsky, hållbarhetsforskare och grundare och VD för Prosperous Planet, gav exempel på hur företag kan hitta affärsnyttan i omställningen.
”Halva den globala ekonomin är måttligt till mycket beroende av biologisk mångfald. Att bevara den biologiska mångfalden ligger därför i allas intresse – det är ingen nischfråga. Forum som detta driver det offentliga samtalet framåt och bidrar till att ännu fler företag får upp ögonen för vilken central roll biologisk mångfald spelar för att säkerställa både en lönsam affär, och en fortsatt god samhällsutveckling.” Säger Elin Enfors-Kautsky.
En viktig parameter i Destination Järvsö hållbarhetsarbete
Den nya inriktningen för Vildriket går helt i linje med hållbarhetsarbetet som gäller för hela Destination Järvsö.
”Att vi värnar om vår natur och våra djur är en viktig parameter i vårt arbete med vår hållbarhetscertifiering via Earth Check, baserat på Global Sustainable Tourism Council. Att kunna erbjuda våra besökare i Järvsö möjlighet att lära sig mer om biologisk mångfald och att det får ta en central roll i Vildriket känns otroligt bra och viktigt. Något som verkligen bidrar till en hållbar framtid.” Förklarar Amanda Sandahl, destinationschef på Destination Järvsö.
Erbjuder kunskap och nätverk så alla kan arbeta tillsammans
Jens Larsson avslutar med att uttrycka sin entusiasm över det nya initiativet som Vildriket innebär.
”Aldrig tidigare har mänskligheten haft så mycket kunskap om vad vi behöver göra för att skapa en hållbar värld. Aldrig tidigare har så många företag, organisationer och individer velat bidra till en positiv utveckling. Vildriket erbjuder kunskap och nätverk så att företagen tillsammans med oss kan jobba mot internationella mål i en lokal kontext.”
Läs mer om Vildriket (tidigare kallat Järvzoo) här.
- Text: Destination Järvsö
- Foto: Destination Järvsö
-
Sveriges Landskapsmåltider gästspelar under Nationaldagen på Skansen
Sju kockar från olika landskap kommer till Skansen för att tillaga och servera smakprov av Sveriges Landskapsmåltider
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 2023
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 med mest under rubrikerna Destination, Boende, Evenemang och Hållbarhet
-
Ny efterfrågad utbildning för gastronomiledare startas på YrkesAkademin
Efter analys av vad branschen behöver startas "Gastronomiledare – framtidens mat & protein" på YrkesAkademin Yrkeshögskola.
-
Pandemieffekten i skärgården utraderad men uthålliga satsningar lönar sig
Siffrorna för 2022 visar en nedgång i antalet besökare i skärgården. Dock ser man en ökning för de som satsat på aktiviteter året runt.
-
Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen
Besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera personal. Arbetsmarknadskunskap i skolan ska hjälpa kompetensförsörjningen.
-
Lyckad insats för projektet Hållbar besöksnäring i Örebro län
Region Örebro län har arbetat med besöksnäringen för att belysa olika behov. Nu har resultatet av projektet presenterats.
-
Trollhättan nominerades som ”City of Film” i Cannes
Trollhättan är en av fyra städer i världen som blev nominerade att ta hem utmärkelsen ”City of Film” under filmfestivalen i Cannes.
-
Stockholm flörtar med Finland – ny kampanj ska locka fler finländare
Nu lanseras "Fall in Love With Stockholm (Again)". Kampanjen ska inspirera finländare att upptäcka den svenska huvudstaden.
-
Nature’s Best Sweden – nu del av globalt erkänd kvalitetsmärkning
Nature's Best Sweden har erkänts enligt GSTC standard för natur- och kulturupplevelser enligt internationella kriterier för hållbar turism.
-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordic Choice Hotels byter namn och positionerar sig som en utmanare och rebell inom reselivsbranschen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
-
Senaste nyhetsbrevet, 16 maj 2023
-
Lyssna på det inspelade webbinariet: Hållbar tillväxt genom samverkan och partnerskap (56 minuter)
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Storbritannien!
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Kina och Indien!
-
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring med mest om Destination, Boende och Evenemang. Destination N...
-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordens främsta hotellkoncern, Nordic Choice Hotels, byter namn och...
-
Så kan du nyttja Telia Crowd Insights för att skapa databaserade insikter
Som ni vet vid det här laget så är jag ett stort fan av mätbara resultat och databaserade insikter:) Jag har unde...
-
Friends of Fridays – ny akademi med fokus på micro learning
Vill du utvecklas och växa både som person och företagare? Behöver du stöttning i olika frågor? Är du i behov av ...
-
-
Gästbloggare
-