-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter kvar på posten fram till sommaren 2026.
Han säger att han funderat på det en tid och sa redan när han anställdes att han planerade att stanna minst fem år, men max tio. Så efter åtta år var tajmingen rätt.
Det är absolut det allra roligaste jag har gjort i min karriär, så det är blandade känslor kring att sluta. Men det är ju inte förrän till sommaren som jag slutar, så tills dess är det business as usual, säger han också.
Jonas Siljhammar nämner också pandemin som en tung period med mycket jobb, något som tog mycket energi.
– Då kände jag att jag hade bränt ljuset i båda ändar. Sen kom energin tillbaka, men nu har jag kommit till en punkt där jag vill göra något annat.
Planerna framöver
Jonas säger också att han inte har något klart för vad han ska göra framöver, men han har under åren blivit uppvaktad och fått olika förfrågningar om styrelseuppdrag och andra uppdrag som inte varit förenliga med uppdraget på Visita, eller som skulle ta för mycket tid i anspråk. Så det får visa sig, men han ser fram emot att få lite mer luft i sin kalender.
Visitas styrelse har nu utsett en nomineringskommitté som har påbörjat ett arbete med att utse en efterträdare. Jonas vill att det ska bli en bra och ordnad process att hitta en ny vd och det är anledningen till att han redan nu lämnar sitt besked.
Om vem som skall efterträda
Om vem som kan vara en lämplig efterträdare säger han såhär:
– Det skadar såklart inte att ha en viss branschkunskap. Samtidigt har uppdraget en stor bredd, så man kan inte vara bäst på allt. Jag hade ju både en bakgrund i branschen och i Visitas styrelse där jag jobbade med arbetsgivarfrågorna, det var mina styrkor. Under de här åren har jag också fått lära mig mycket om det politiska påverkansarbetet som jag inte tidigare hade så stor erfarenhet av.
Stolthet
På frågan om vad han är mest stolt över under sin tid på Visita svarar Jonas:
– Jag är stolt över att Visita har vuxit som organisation, vi har idag tusen fler medlemsföretag än när jag började. Vi har också satt besöksnäringen på kartan och idag är vi en part att räkna med.
– Vi har ju också fått flera viktiga segrar, allt från slopade hotell- och danstillstånd till gårdsförsäljningen och nu ser vi en tydlig politisk vilja att avskaffa matkravet och förändra alkohollagen. Och sen är ju de sänkta arbetsgivaravgifterna för unga en delseger.
Viktigaste frågorna
Jonas vill gärna lyfta att den största utmaningen nu är det höga kostnadsläget i form av råvarupriser och hyror. Det är bra att vi har fått stopp på inflationen, men Visitas jurister behöver fortsätta att hjälpa medlemmarna att få marknadsmässiga hyror. Två andra stora utmaningar är de vansinniga förslagen om att försvåra arbetskraftsinvandring och att den sänkta matmomsen inte ska gälla på restaurang enligt Jonas.
Jonas Siljhammar menar att näringen har ett helt annat anseende idag och Visita har etablerat besöksnäringens roll i samhället som en motor för jobb och integration. Att Visita också arbetat med att certifiera många gymnasieskolor ser han som ett viktigt steg för att öka intresset för branschens utbildningar och förbättra kompetensförsörjningen.
– Det är viktigt att fortsätta jobba med att höja branschens attraktivitet. Vi behöver visa att vi är bra arbetsgivare, att vi har bra villkor och att det är en bra och väldigt rolig bransch att jobba i. Det kan jag själv intyga, säger Jonas Siljhammar avslutningsvis.
Mer om och från Visita på Turismnytt
- Text: Besöksliv och Jakob Norrby
- Foto: Visita
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-