-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
När Gyllene Hjulet delades ut på kvällen den 23 april var det göteborgskt i topp. JVM i ishockey 2024, som var det första stora ishockeyevenemanget i världen som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event.
Utveckling mot mer hållbara evenemang
Årets hållbara event, Junior-VM i ishockey 2024, höjde ribban för framtida arrangörer, nationellt och internationellt. JVM bidrog starkt till utvecklingen mot mer hållbara evenemang. Särskilda fokusområden för hållbarhetsarbetet var att minska klimatpåverkan, göra evenemanget tillgängligt och inkluderande. Samt att bidra till en förbättrad kultur inom ishockeyn.
”Att få utmärkelsen Gyllene Hjulet är en bekräftelse på att eventen vi anordnar håller riktigt hög kvalité inom hållbarhet och att det är viktigt att fortsätta våga utmana och prova sådant som tidigare inte har gjorts. Vi är såklart väldigt stolta, över att vi vunnit men också över alla som har varit med och jobbat med detta evenemang på något sätt.” Säger Magnus Hallberg, vice VD och evenemangschef på Göteborg & Co.
Juryns motivering till vinsten
Årets vinnare satte en ny standard för hållbara idrottsevenemang. För första gången har ett mästerskap av denna dignitet certifierats som ett Hållbart Evenemang. Med tydliga mål för minskad klimatpåverkan, ökad tillgänglighet och långsiktigt positiva sociala effekter visade arrangörerna vägen för framtida evenemang och bevisade att hållbarhet kan integreras på högsta nivå – med imponerande resultat och bestående avtryck.
Flera vinnare under kvällen från Göteborg
Utöver JVM i ishockey fick flera göteborgare Gyllene Hjulet.
◆ Årets långsiktiga (andra plats): Bokmässan 40 år av ilningar i själen.
◆ Årets kultur/underhållningssponsring: SJ Studiostage- Way Out West.
◆ Årets innovativa sponsring: Official Camera Car. Göteborgsvarvet och Polestar.Om Gyllene Hjulet
Gyllene Hjulet är en branschtävling som uppmärksammar och hyllar företag och organisationer som på ett kreativt sätt nyttjat intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt. Projekt inom event, expo och sponsring prisas varje år. Gyllene Hjulet delas ut av SES, Sponsrings & Eventsverige.
Här kan ni läsa mer om Göteborg på Turismnytt.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Göteborg & Co
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5
-
Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,
-
Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.
-
Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.
-
Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping
Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 4
Som ni såg i del 1 – https://www.turismnytt.se/turismnytts-sammanfattning-av-almedalsveckan-2025-del-1/ , 2...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Konsta...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...
-
-
Gästbloggare
-