-
Kiruna Lappland växlar upp sitt arbete för en hållbar utveckling
Genom stöd och engagemang från LKAB och Sparbanken Nord möjliggörs projektet Sustainable Arctic Destination 2.0 i Kiruna Lappland.
Vill öka antalet hållbarhetscertifierande företag i Kiruna
Sustainable Arctic Destination (SAD) är ett certifieringsprogram grundat på GSTC:s (Global Sustainable Tourism Council) kriterier. Under pandemiåret 2021 har ett omfattande internt arbete genomförts. Samtliga process- och stöddokument för SAD har bearbetats och kompletterats för en mer attraktiv och användarvänlig process, både för certifieringsprocessen och det långsiktiga uppföljningsarbetet.
Kiruna Lappland vill genom projektet Sustainable Arctic Destination 2.0 öka antalet hållbarhetscertifierande företag i Kiruna och därigenom kunna främja den enskilde företagarens förutsättningar men också övergripande stärka destinationens positionering och attraktion.
Skapar strategisk positionering och förstärkt konkurrenskraft
En hållbar företags- och destinationsutveckling skapar strategisk positionering för destinationen Kiruna och en förstärkt konkurrenskraft för de lokala aktörerna. En mångfald av besöksnäringsföretag som kan leverera och vara välmående robusta företag främjar en positiv och hållbar samhällsutveckling.
”Allt tyder på att Kiruna kommer att vara än mer attraktivt med de natur- och kulturvärden vi har att erbjuda på andra sidan pandemin. De sista årens trender kopplade till gröna upplevelser fortsätter att förstärkas samtidigt som konkurrensen om framtidens alltmer medvetna resenär ökar. Det är nu grunden läggs för en hållbar framtid.” Säger Elin Håkansson, Projektledare Destinations- och marknadsutveckling, Kiruna Lappland
Den nya tidens trender är tydliga – Ansvar och hållbarhetstänk
De lokala företagen ska stöttas genom processledning i arbetet att bli hållbarhetscertifierade. Marknadsföringsinsatser kopplas på för en stärkt positionering och konkurrenskraft. En ny destinationsfilm produceras där Kiruna som attraktiv och hållbar åretrunt-destination profileras.
Vidare kommer hållbarhetscertifierade företag premieras på den nylanserade destinationswebben www.kirunalapland.se genom unika sökfunktioner och kommunikationskanaler.
”Vi låter vår tids största kris hjälpa oss att ställa om och accelerera vårt hållbarhetsarbete och därmed förstärka vår identitet som en attraktiv arktisk glesbygdsdestination med ansvarstagande besöksnäringsaktörer. Den nya tidens trender är tydliga. Ett hållbarhetstänk bör vara en hygienfaktor kopplad till konkret handling. Tack vare stödet från LKAB och Sparbanken Nord och deras stora samhällsengagemang kan vi nu med stärkt handling växla upp vårt hållbarhetsarbete genom Sustainable Arctic Destination 2.0.” Säger Monica Risenius, VD för Kiruna Lappland Ekonomisk Förening.
- Text: Kiruna Lappland
- Foto: Kiruna Lappland
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-