-
Kiruna Lappland växlar upp sitt arbete för en hållbar utveckling
Genom stöd och engagemang från LKAB och Sparbanken Nord möjliggörs projektet Sustainable Arctic Destination 2.0 i Kiruna Lappland.
Vill öka antalet hållbarhetscertifierande företag i Kiruna
Sustainable Arctic Destination (SAD) är ett certifieringsprogram grundat på GSTC:s (Global Sustainable Tourism Council) kriterier. Under pandemiåret 2021 har ett omfattande internt arbete genomförts. Samtliga process- och stöddokument för SAD har bearbetats och kompletterats för en mer attraktiv och användarvänlig process, både för certifieringsprocessen och det långsiktiga uppföljningsarbetet.
Kiruna Lappland vill genom projektet Sustainable Arctic Destination 2.0 öka antalet hållbarhetscertifierande företag i Kiruna och därigenom kunna främja den enskilde företagarens förutsättningar men också övergripande stärka destinationens positionering och attraktion.
Skapar strategisk positionering och förstärkt konkurrenskraft
En hållbar företags- och destinationsutveckling skapar strategisk positionering för destinationen Kiruna och en förstärkt konkurrenskraft för de lokala aktörerna. En mångfald av besöksnäringsföretag som kan leverera och vara välmående robusta företag främjar en positiv och hållbar samhällsutveckling.
”Allt tyder på att Kiruna kommer att vara än mer attraktivt med de natur- och kulturvärden vi har att erbjuda på andra sidan pandemin. De sista årens trender kopplade till gröna upplevelser fortsätter att förstärkas samtidigt som konkurrensen om framtidens alltmer medvetna resenär ökar. Det är nu grunden läggs för en hållbar framtid.” Säger Elin Håkansson, Projektledare Destinations- och marknadsutveckling, Kiruna Lappland
Den nya tidens trender är tydliga – Ansvar och hållbarhetstänk
De lokala företagen ska stöttas genom processledning i arbetet att bli hållbarhetscertifierade. Marknadsföringsinsatser kopplas på för en stärkt positionering och konkurrenskraft. En ny destinationsfilm produceras där Kiruna som attraktiv och hållbar åretrunt-destination profileras.
Vidare kommer hållbarhetscertifierade företag premieras på den nylanserade destinationswebben www.kirunalapland.se genom unika sökfunktioner och kommunikationskanaler.
”Vi låter vår tids största kris hjälpa oss att ställa om och accelerera vårt hållbarhetsarbete och därmed förstärka vår identitet som en attraktiv arktisk glesbygdsdestination med ansvarstagande besöksnäringsaktörer. Den nya tidens trender är tydliga. Ett hållbarhetstänk bör vara en hygienfaktor kopplad till konkret handling. Tack vare stödet från LKAB och Sparbanken Nord och deras stora samhällsengagemang kan vi nu med stärkt handling växla upp vårt hållbarhetsarbete genom Sustainable Arctic Destination 2.0.” Säger Monica Risenius, VD för Kiruna Lappland Ekonomisk Förening.
- Text: Kiruna Lappland
- Foto: Kiruna Lappland
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-