-
Kommun skapar sommarjobb inom besöksnäringen
Österåkers kommun arbetar sedan länge med att hålla en öppen dialog med näringslivet.
Detta har bland annat resulterat i att kommunen varje år går ut till elever i gymnasieskolor och erbjuder studenterna sommarjobb inom besöksnäringen längs Roslagskusten.
I år var det 342 sökande varav 143 slumpvis valda ungdomar som fick erbjudande om arbete inom olika branscher. I första hand kunde ungdomar som går andra året på gymnasiet eller på introduktionsprogrammet söka. Under två till tre veckor kommer ungdomarna att arbeta halvtid på restauranger, turistbyråer och så vidare.
Innan ungdomarna börjar sommarjobba så kallades de till en obligatorisk introduktionsdag ”Destinationsdagen” som i år hölls i kommunfullmäktigesalen på Österåkers kommunhus.
De 45 utvalda studenterna som skulle arbeta inom besöksnäringen var till hälften killar och till hälften tjejer.
Ylva Hedman, Turism- och besöksnäringsmedarbetare i Österåkers kommun, välkomnade ungdomarna och berättade om vad som väntade ute på besöksnäringsföretagen och om besöksnäringen som en växande näring att arbeta med dess utvecklingsmöjligheter.
När ungdomarna var uppvärmda tog Clara Nilsson, Kommunikationsansvarig på Visita, över och frågade studenterna vad Visita var. Det blev tyst i salen innan en framåt kille sade att Visita arrangerar resor… Clara förklarade att Visita är branschorganisationen som ser till att alla får schysta arbetsvillkor inom rese-/turismbranschen.
Visita vill med sin medverkan på Destinationsdagen bidra till att öka vetskapen om att besöksnäringen idag är en ny basnäring och som skapar tillväxt och arbetstillfällen. Branschorganisationen tycker att det är viktigt att de ungdomar som ska eller redan arbetar i vår näring vet vad Visita är.
Clara Nilsson tycker att det är jättekul att se att ungdomar i Österåkers kommun erbjuds möjligheten att sommarjobba inom besöksnäringen! Det är ju världens roligaste bransch, tycker hon.
Visita blev kontaktad av Ylva Hedman, Österåkers kommun, med erbjudande om att medverka på Destinationsdagen och tackade ja.
På Destinationsdagen visade Clara filmen som på ett kortfattat sätt ger fakta om svensk besöksnäring. Se den här.
Även Sebastian Seeman, Sales & Event Manager vid Södra Teatern i Stockholm talade till ungdomarna. Sebastian driver nätverket Young Professional Hospitality Leaders. Han talade tillsammans med Tess Humble Dillner som är Restaurant Manager från Nordic Choice Hotels om ungdomars karriärmöjligheter inom besöksnäringen.
Med på dagen var också Lotti Johanson Skarstedt som talade om värdskap. Medverkande var också Visit Roslagen som pratade om Österåkers skärgård.
Som inspiration till studenterna så hade kommunen bjudit in två entreprenörskvinnor, Maria Berghäll och Sandra Hangvar. Maria driver eget företag, Piece of Value, och utbildar och föreläser om entreprenörskap och Sandra driver ett företagsnätverk som heter Idébageriet. Deras budskap till ungdomarna var att inte vara rädda för att testa sina galna idéer i branschen. Studenterna fick genomföra en workshop där de skulle lägga upp en ”Roadtrip” för besökare längs Roslagskusten. De hade 45 minuter på sig. Göra, bo och äta skulle finnas med på turen. Här skulle de ta fram information om turistmålen.
På eftermiddagen åkte studenterna till Östermalms IP i Stockholm för att vara med och förbereda evenemanget Stockholm Marathon där ungdomarna fick dela ut nummerlappar och några av dem fick ge pasta åt löparna. Ungdomarna fick möjligheten att testa sina olika språkkunskaper när de servade maratonlöparna.
Målet med Destinationsdagen är att synliggöra vad som finns att se och upptäcka i Österåker och dess närområden. Destinationsdagen kom till bland annat för att marknadsföra Österåkers som besöksmål.
Sommaren 2014 som var första året inspirationsdagen genomfördes gav Destinationsdagen positiva effekter. Efter att ha varit på dagen blev ungdomar positiv överraskade över hur mycket det finns att göra och se i Österåker, på fastlandet och i skärgården.
På Österåkers turistbyrå kunde ungdomar ge mer information och kunskap om de olika besöksmålen samt kunde därigenom ge bättre service till turister som kom till Österåker. Destinationsdagen förra året resulterade i att en av ungdomarna skrev en uppsats där studenten bland annat synliggjorde kommunens besöksnäring.
Destinationsdagen har gett positiva effekter. Österåkers kommun hoppas att Destinationsdagen 2015 ska ge positiva effekter som ger mer kunskap om kommunens turism men även att besöksnäringen generellt blir mer uppmärksammad som en spännande näring att arbeta i. Man hoppas också att fler arbetstillfällen kan skapas.
- Text: Maria Lindqvist
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-