-
Kommun skapar sommarjobb inom besöksnäringen
Österåkers kommun arbetar sedan länge med att hålla en öppen dialog med näringslivet.
Detta har bland annat resulterat i att kommunen varje år går ut till elever i gymnasieskolor och erbjuder studenterna sommarjobb inom besöksnäringen längs Roslagskusten.
I år var det 342 sökande varav 143 slumpvis valda ungdomar som fick erbjudande om arbete inom olika branscher. I första hand kunde ungdomar som går andra året på gymnasiet eller på introduktionsprogrammet söka. Under två till tre veckor kommer ungdomarna att arbeta halvtid på restauranger, turistbyråer och så vidare.
Innan ungdomarna börjar sommarjobba så kallades de till en obligatorisk introduktionsdag ”Destinationsdagen” som i år hölls i kommunfullmäktigesalen på Österåkers kommunhus.
De 45 utvalda studenterna som skulle arbeta inom besöksnäringen var till hälften killar och till hälften tjejer.
Ylva Hedman, Turism- och besöksnäringsmedarbetare i Österåkers kommun, välkomnade ungdomarna och berättade om vad som väntade ute på besöksnäringsföretagen och om besöksnäringen som en växande näring att arbeta med dess utvecklingsmöjligheter.
När ungdomarna var uppvärmda tog Clara Nilsson, Kommunikationsansvarig på Visita, över och frågade studenterna vad Visita var. Det blev tyst i salen innan en framåt kille sade att Visita arrangerar resor… Clara förklarade att Visita är branschorganisationen som ser till att alla får schysta arbetsvillkor inom rese-/turismbranschen.
Visita vill med sin medverkan på Destinationsdagen bidra till att öka vetskapen om att besöksnäringen idag är en ny basnäring och som skapar tillväxt och arbetstillfällen. Branschorganisationen tycker att det är viktigt att de ungdomar som ska eller redan arbetar i vår näring vet vad Visita är.
Clara Nilsson tycker att det är jättekul att se att ungdomar i Österåkers kommun erbjuds möjligheten att sommarjobba inom besöksnäringen! Det är ju världens roligaste bransch, tycker hon.
Visita blev kontaktad av Ylva Hedman, Österåkers kommun, med erbjudande om att medverka på Destinationsdagen och tackade ja.
På Destinationsdagen visade Clara filmen som på ett kortfattat sätt ger fakta om svensk besöksnäring. Se den här.
Även Sebastian Seeman, Sales & Event Manager vid Södra Teatern i Stockholm talade till ungdomarna. Sebastian driver nätverket Young Professional Hospitality Leaders. Han talade tillsammans med Tess Humble Dillner som är Restaurant Manager från Nordic Choice Hotels om ungdomars karriärmöjligheter inom besöksnäringen.
Med på dagen var också Lotti Johanson Skarstedt som talade om värdskap. Medverkande var också Visit Roslagen som pratade om Österåkers skärgård.
Som inspiration till studenterna så hade kommunen bjudit in två entreprenörskvinnor, Maria Berghäll och Sandra Hangvar. Maria driver eget företag, Piece of Value, och utbildar och föreläser om entreprenörskap och Sandra driver ett företagsnätverk som heter Idébageriet. Deras budskap till ungdomarna var att inte vara rädda för att testa sina galna idéer i branschen. Studenterna fick genomföra en workshop där de skulle lägga upp en ”Roadtrip” för besökare längs Roslagskusten. De hade 45 minuter på sig. Göra, bo och äta skulle finnas med på turen. Här skulle de ta fram information om turistmålen.
På eftermiddagen åkte studenterna till Östermalms IP i Stockholm för att vara med och förbereda evenemanget Stockholm Marathon där ungdomarna fick dela ut nummerlappar och några av dem fick ge pasta åt löparna. Ungdomarna fick möjligheten att testa sina olika språkkunskaper när de servade maratonlöparna.
Målet med Destinationsdagen är att synliggöra vad som finns att se och upptäcka i Österåker och dess närområden. Destinationsdagen kom till bland annat för att marknadsföra Österåkers som besöksmål.
Sommaren 2014 som var första året inspirationsdagen genomfördes gav Destinationsdagen positiva effekter. Efter att ha varit på dagen blev ungdomar positiv överraskade över hur mycket det finns att göra och se i Österåker, på fastlandet och i skärgården.
På Österåkers turistbyrå kunde ungdomar ge mer information och kunskap om de olika besöksmålen samt kunde därigenom ge bättre service till turister som kom till Österåker. Destinationsdagen förra året resulterade i att en av ungdomarna skrev en uppsats där studenten bland annat synliggjorde kommunens besöksnäring.
Destinationsdagen har gett positiva effekter. Österåkers kommun hoppas att Destinationsdagen 2015 ska ge positiva effekter som ger mer kunskap om kommunens turism men även att besöksnäringen generellt blir mer uppmärksammad som en spännande näring att arbeta i. Man hoppas också att fler arbetstillfällen kan skapas.
- Text: Maria Lindqvist
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-

