-
Kongresser och konferenser omsätter allt mer
Kongresser och konferenser omsätter allt mer i Sverige och har blivit en viktig intäkt för många aktörer.
Lund är en stad som har lyckats locka till sig många företag och organisationer att hålla sina möten på orten. Bara i Lund omsätter nationella och internationella möten minst 89 miljoner kronor om året (detta enligt Lund Convention Bureau). Siffran är baserad på möten och konferenser med minst 50 deltagare och en övernattning per deltagare. Utöver denna siffra sker en mängd möten och konferenser hos akademin och det privata näringslivet, som inte är inrapporterade och därmed inte medräknade i statistiken.
”- En investering i mötesindustrin är en bra affär för den destination där mötet äger rum. Kongresser skapar också jobb inom hotell, kollektivtrafik, evenemangslokaler, restauranger, butiker med mera. Förutom turistekonomiska effekter så bidrar möten också till att stärka Lunds varumärke”, säger Per Persson, turism- och näringslivschef i Lunds kommun.
Lunds universitet och Lunds kommun har ett samarbetsavtal där respektive huvudman LU Konferens och Lund Convention Bureau har ett gemensamt uppdrag att utveckla samarbetet mellan parterna. Syftet är att ytterligare utveckla Lund och Lunds universitet som mötesdestination och därigenom attrahera fler kongresser och möten. Uppdraget omfattar att skapa tätare samverkan med hotellnäring, mötesanläggningar samt utöka samarbetet inom befintliga nätverk såsom till exempel Visit Lund.
I veckan har en årsrapport släppts där det framgår vad LU Konferens och Lund Convention Bureau har åstadkommit tillsammans under 2016. En av aktiviteterna är den årliga Mötesambassadörsmiddag, vilken arrangeras tillsammans med Event in Skåne. Mötesambassadörerna bidrar till att stärka Lund och Lunds universitet som mötesplatser. De bidrar till att locka möten till Lund och Lunds universitet, att sprida information om vikten och effekter av möten.
”- Relationen med mötesambassadörerna blir starkare och starkare. Bland annat har flera av dem ställt upp som talare på kongresseminarium, som referenser i informationsmaterial samt delat sina kunskaper och erfarenhet kring möten i t ex visningsresor och workshops. Tillsammans skapas ett starkt nätverk, fullt av kompetens, erfarenhet och värdefulla kontakter”, säger Sofia Björk, projektledare på Lund Convention Bureau.
Källa: Lund Convention Bureau
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Lunds kommun
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-