-
Konkurserna skenar, bland annat i besöksnäringen, enligt UC
Konkurserna bland svenska företag fortsatte att skena under juli månad och ökade med 49 procent, enligt ny statistik från affärs- och kreditinformationsföretaget UC.
Totalt sett är konkursnivån hittills den högsta på tio år
Totalt sett är konkursnivån hittills under året den högsta på tio år. Samtidigt störtdyker nystarterna inom flera stora branscher såsom detaljhandeln, hotell- och restaurang och byggindustrin. Konkurserna under juli månad har skjutit i höjden inom samtliga stora branscher. Det ökade totalt sett med 49 procent, i jämförelse med samma månad i fjol.
Mycket dystra siffror för sommarens första månader
De största ökningarna syns inom transportsektorn samt detaljhandeln. De har ökat med 200 procent respektive 80 procent under juli månad i jämförelse med motsvarande månad i fjol.
”Konkurserna har fortsatt att explodera under sommarens första månader. Vilket är mycket oroväckande, särskilt inom branscher såsom hotell- och restaurang och detaljhandeln. Trots dalande BNP och negativa indikationer från de amerikanska och europeiska riksbankerna så finns en förväntan på att hushållen kommer att ”unna sig” under semestern vilket kan ge bränsle åt delar av den svenska ekonomin, bokstavligt talat. Dock ser vi hittills en motsatt trend utan den uppgång av efterfrågan som många har hoppats på och mycket dystra siffror för sommarens första månader. Vilket tyvärr är en indikation på att läget till hösten kan bli fortsatt mycket tufft.” Menar Johanna Blomé som är ekonom på UC.
Få vågar att starta nytt till följd av ökade omkostnader
Enligt UC:s statistik är antalet nystartade företag de lägsta på tio år inom flera stora branscher. Nystarterna har störtdykt under juni månad med 87 procent inom byggindustrin, 84 procent inom detaljhandeln och med 80 procent inom hotell- och restaurang i jämförelse med i fjol. Även inom transport syns en dramatisk minskning av nystarter med 80 procent. Totalt sett har antalet nystartartade företag i Sverige minskat med 20 procent.
”Det startas ett rekordlågt antal nya företag inom många branscher just nu. Det är få som vågar ta risken att starta nytt till följd av minskade försäljningsvolymer och ökade omkostnader. Såsom lokaler och räntor. Samtidigt så är det tydligt att det faktiskt också finns vinnare på den här marknaden. Flera företagssegment såsom viss turistindustri och gränshandel har presenterat positiva resultat i sommar. Även nischade områden inom handeln går just nu väldigt bra såsom mode inom second hand. Här handlar det om timing, läge och demografisk zon. De entreprenörer som lyckas kapitalisera på dessa kanske något mer nischade behov är vinnare på den här marknaden den närmsta tiden framöver.” Avslutar Johanna Blomé.
- Text: UC AB
- Foto: UC AB
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-