-
Kungliga Djurgården – 59 aktörer antar gemensamma hållbarhetsmål
Kungliga Djurgården bär en tradition av ständig utveckling. Folk har sökt sig hit under 400 år för nöjen och rekreation och idag är Djurgården Skandinaviens främsta attraktion med över 15 miljoner besökare under ett normalår. Djurgården går i arv och varje generation har att ta ansvar för denna unika plats och blicka framåt. Nu har 59 aktörer på Djurgården antagit gemensamma mål, med siktet inställt på 2027.
Kungliga Djurgården är en unik plats. Här möts tradition och framtid, kultur och natur mitt i huvudstaden, på ett sätt som saknar internationell motsvarighet. För att säkerställa att Djurgården utvecklas i rätt riktning har Kungliga Djurgårdens Intressenter tillsammans med Kungliga Djurgårdens förvaltning kartlagt den egna påverkan såväl som hur man har möjlighet att påverka andra i framtiden. Utifrån denna kartläggning har långsiktiga mål inom fyra fokusområden ställts upp: Fossilfritt och trafiksmart Djurgården, En hållbar matkultur, Öppet, tillgängligt och välkomnande samt en Världsutställning för hållbar utveckling.
Konkreta mål för 2022, 2025 och 2027 har tagits fram i ett spännande projekt som engagerat stora som små Djurgårdsintressenter med stor bredd. På årsmötet den 20 april antogs målen.
– Beslutet är oerhört viktigt. Våra långsiktiga mål styr oss nu och vi stämmer av mot dem. Varje insats ska vara ett steg på vägen att uppnå målen och vår vision om att vara ledande i hållbara upplevelser. Självklart står målen även i relation till FNs 17 globala mål, säger Camilla Zedendahl, vd för Kungliga Djurgårdens Intressenter.
För att uppnå målet om ett trafiksmart Djurgården presenteras en Trafikutredning den 26 april och redan till sommaren kommer konkreta trafiklösningar att testas i samarbete med Stockholms stad.
Målen har tagits fram med stöd från Nationalstadsparkens utvecklingsmedel.
- Livesändning tisdag 26 april – Presentation av ett trafiksmart Djurgården med Stockholms Trafikborgarråd och Trafikregionråd på plats
- Det hållbara Djurgården – Allt om hur man samarbetar kring hållbarhet, vilka strategier man har och vad som sker på Djurgården, stort som smått
- Text: Royal Djurgården
- Foto: Royal Djurgården
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Strömma – 30 år av julbord med krögare Jesper Taube
I år firar Strömma Turism & Sjöfart 30-årsjubileum med julbord ombord på M/S Waxholm III, signerat den kända krögaren Jesper Taube.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Stöd, Utmärkelser och Initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-