-
Kungliga Djurgården – 59 aktörer antar gemensamma hållbarhetsmål
Kungliga Djurgården bär en tradition av ständig utveckling. Folk har sökt sig hit under 400 år för nöjen och rekreation och idag är Djurgården Skandinaviens främsta attraktion med över 15 miljoner besökare under ett normalår. Djurgården går i arv och varje generation har att ta ansvar för denna unika plats och blicka framåt. Nu har 59 aktörer på Djurgården antagit gemensamma mål, med siktet inställt på 2027.
Kungliga Djurgården är en unik plats. Här möts tradition och framtid, kultur och natur mitt i huvudstaden, på ett sätt som saknar internationell motsvarighet. För att säkerställa att Djurgården utvecklas i rätt riktning har Kungliga Djurgårdens Intressenter tillsammans med Kungliga Djurgårdens förvaltning kartlagt den egna påverkan såväl som hur man har möjlighet att påverka andra i framtiden. Utifrån denna kartläggning har långsiktiga mål inom fyra fokusområden ställts upp: Fossilfritt och trafiksmart Djurgården, En hållbar matkultur, Öppet, tillgängligt och välkomnande samt en Världsutställning för hållbar utveckling.
Konkreta mål för 2022, 2025 och 2027 har tagits fram i ett spännande projekt som engagerat stora som små Djurgårdsintressenter med stor bredd. På årsmötet den 20 april antogs målen.
– Beslutet är oerhört viktigt. Våra långsiktiga mål styr oss nu och vi stämmer av mot dem. Varje insats ska vara ett steg på vägen att uppnå målen och vår vision om att vara ledande i hållbara upplevelser. Självklart står målen även i relation till FNs 17 globala mål, säger Camilla Zedendahl, vd för Kungliga Djurgårdens Intressenter.
För att uppnå målet om ett trafiksmart Djurgården presenteras en Trafikutredning den 26 april och redan till sommaren kommer konkreta trafiklösningar att testas i samarbete med Stockholms stad.
Målen har tagits fram med stöd från Nationalstadsparkens utvecklingsmedel.
- Livesändning tisdag 26 april – Presentation av ett trafiksmart Djurgården med Stockholms Trafikborgarråd och Trafikregionråd på plats
- Det hållbara Djurgården – Allt om hur man samarbetar kring hållbarhet, vilka strategier man har och vad som sker på Djurgården, stort som smått
- Text: Royal Djurgården
- Foto: Royal Djurgården
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-