-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
Kungliga Djurgården befäster sin position som en av världens mest hållbara storstadsdestinationer. För andra gången tilldelas Kungliga Djurgårdens Intressenter Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar arbetet med alla kriterier i linje med FN:s 17 globala hållbarhetsmål.
Hållbar destinationsutveckling i städer gynnar alla
Efter att ha nått topplaceringen 2022 har Kungliga Djurgårdens Intressenter arbetat strategiskt och målmedvetet tillsammans med sina 62 medlemmar. En granskning omfattande cirka hundra kriterier, visar att det redan tidigare prisade arbetet har utvecklats ytterligare. För att tilldelas Platinum Award måste minst 90 procent av dessa kriterier uppfyllas. Något Djurgården framgångsrikt återigen uppnått, nu med råge.
”Jag hade nöjet att besöka Djurgården i april i år, och blev imponerad av den höga nivån av hållbarhet i hela detta fantastiska område. Det ger tydlig inspiration till andra städer världen över och visar att hållbar destinationsutveckling i städer gynnar såväl invånare som besökare.” Säger Albert Salman, president för Green Destinations, en världsomspännande organisation för hållbar turism.
En global inspiration för hållbar storstadsturism
I motiveringen till utmärkelsen lyfts det unikt starka samarbetet, samsynen inom destinationen och det generösa kunskapsutbyte som Djurgårdens aktörer bjuder varandra på.
Djurgården utmärker sig alltmer som en global inspiration för hållbar storstadsturism med flera internationella hållbarhetsutmärkelser i ryggen. Värdskapet av världskongressen GSTC 2024 har stärkt Djurgårdens position som en av de ledande inom hållbar turism. Öns aktörer har även bidragit till utformningen av globala hållbarhetskriterier. De arbetar aktivt med cirkulära lösningar.
”Att få den här utmärkelsen igen är ett kvitto på att vi inte nöjer oss, utan fortsätter målmedvetet att utveckla Djurgården som ett hållbart besöksmål. Utmärkelsen ger alla oss ett erkännande och kraft i det ständigt pågående arbetet. Vi vet att det gör skillnad då vi tillsammans välkomnar över 15 miljoner besökare per år.” Säger Camilla Zedendahl, VD för Kungliga Djurgårdens Intressenter.
Här kan ni läsa mer om Kungliga Djurgården på Turismnytt.
- Text: Kungliga Djurgårdens Intressenter
- Foto: Sara Hellström/Kungliga Djurgårdens Intressenter
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-