-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg december 2022
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.
Boendekapaciteten har ökat i Göteborgsregionen
December bjöd på en bra avslutning av 2022. Efterfrågetrycket var inte lika starkt som under sommar och höst, men det såldes fler rum än i december 2019. Sammantaget gör detta att antal gästnätter i Göteborgsregionen förra året beräknas bli strax över fem miljoner, vilket är på samma nivå som 2019.
Beläggningen i december på hotell, vandrarhem och stugor i storstäderna är normalt runt 50%. Det är också där det landat 2022 för både Stockholm (50%), Göteborg (53,1%) och Malmö (47%). För alla tre storstäderna skiljer det mycket lite från 2019. Beläggningen låg på 55,6% då för Göteborg.
Samtidigt har boendekapaciteten ökat i Göteborgsregionen med nära 1 000 rum under 2022. Vilket gör att oförändrad beläggning är lika med fler sålda rum. För Göteborgs del innebär detta att antal sålda rum ökade med runt 12% i december, jämfört med samma månad för tre år sedan. Under 2023 öppnar bland annat Liseberg Grand Curiosa Hotel samt Clarion Hotell Draken. De kommer att tillföra destinationen ca 900 rum.
Prisutvecklingen har varit stark i samtliga storstäder
Det är på vardagarna i december (tisdag – fredag) som ökningen av rumsförsäljningen har skett, medan helgerna ligger på samma nivå som 2019. Detta indikerar att det är affärsresenärer som stått för det ökade efterfrågetrycket, men att privatresenärer ändå inte avstått från att resa trots inflation och minskat konsumtionsutrymme.
Prisutvecklingen har varit stark i samtliga storstäder med markant högre snittpris och Revpar. I Stockholm och Malmö var ökningen mellan 15 och 18%, medan Göteborgs ökning var något mindre.
En stark utveckling för Göteborg under 2022
Året inleddes med restriktioner och nedstängningar vilket ett år senare nästan är svårt att minnas. Fortsatte med Rysslands invasion av Ukraina med global säkerhetskris och stor osäkerhet som följd. Trots detta blev återhämtningen för besöksnäringen stabil under resten av året. Prognosen pekar mot 5,05 miljoner gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar i Göteborgsregionen.
Göteborg har enligt data från Benchmarking Alliance haft högre snittpris och RevPar än Stockholm under 2022 vilket troligen aldrig tidigare har hänt. En anledning kan vara att huvudstaden normalt har en stor andel utländska besökare som ännu inte återvänt. I Göteborgsregionen är det framför allt svenska och norska besökare som hållit efterfrågetrycket uppe.
Läs hela Göteborg & Co:s rapport om december 2022 här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
-
Gästbloggare
-