-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Det blev en bra april med hotellsiffror liknande 2023 och nu väntar en maj-månad när efterfrågan drivs av evenemang och möten. Utländska gäster ökade starkt första kvartalet.
Bra efterfrågan i april på grund av möten och mässor
Efterfrågan på hotellrum var fortsatt stabil under april, med antal sålda rum och snittpris nära förra årets nivå. Detta drevs främst av möten och mässor under andra halvan av månaden. Särskild hög hotellbeläggning i samband med Öl- och Whiskymässan, som vanligtvis lockar en bred publik och utställare från mikrobryggerier till whisky- och ölimportörer.
Månadssiffrorna indikerar samtidigt utmaningar för de äldre hotellen till följd av de senaste årens kapacitetsutveckling. Vilket påverkar kundunderlag och lönsamhet på kort sikt.
En fortsatt osäkerhet inför sommarmånaderna
Bokningsläget inför maj ser lovande ut, särskilt i samband med mässor och konferenser; från fordonselektronikmässan till ESGAR, världens största möte om gastroenterologi och abdominal radiologi. Över 70 procent av hotellrummen är bokade i samband med Göteborgsvarvet.
Det råder dock fortsatt osäkerhet inför juni och juli. Utanför perioder med stora evenemang tenderar besökare boka mer spontant och i sista minuten.
Resande inom Sverige ser ut att bli en prioritet för svenskar
Den svaga svenska kronan gör utlandssemestern dyr, och osäkerheten i konjunkturläget pekar på att resande inom Sverige förblir en prioritet för svenskar.
Dessutom har erfarenheter från föregående års extremvärme i kombination med en svag krona ökat intresset för nordiska destinationer. Vilket märks även i ökade bokningar hos resebyråer och bokningsplattformar.
Vårens viktigaste mötesmässa
När mötesindustrin träffas på IMEX i Frankfurt 14 – 16 maj är givetvis Göteborg med. I år har de en speciell nyhet att berätta om. Den handlar om hur Göteborg kan visa upp destinationen för fler på ett nytt sätt. Läs mer om det i den här artikeln.
Gör det enkelt för besökare att sprida upplevelsen
Sommaren står generellt för cirka 35 procent av årets övernattningar på hotell, stugor och vandrarhem. Två av fem svenska besökare under sommaren är ambassadörer som skulle rekommendera destinationen starkt till vänner och bekanta. Bland dem är kvinnor i åldern 31-45 år och barnfamiljer något överrepresenterade. Vänner eller partnern är lika vanliga resesällskap som barnfamiljen.
För att sprida positiva omdömen om Göteborg behöver man hjälpas åt att underlätta och uppmuntra ambassadörerna att dela sina positiva destinationsupplevelser. Både på egna sociala medieplattformar och på viktiga recensions- eller bokningssajter. Det skulle stärka både destinationens synlighet och trovärdighet.
Gemensamt för ambassadörerna är att de tar del av utbudet i högre utsträckning än andra samt är mer hållbarhetsmedvetna, särskilt avseende miljöcertifierad boende och ekologisk eller lokalproducerat mat. Dessutom har de en mer positiv helhetsupplevelse. Flera av dem tycker att Göteborg är en prisvärd destination. Allt detta kan nyttjas i kommunikationen både innan, under och efter besöket.
Danskar och norrmän prioriterar resor
Danmark och Norge står för mer än 30 procent av destinationens utländska övernattningar (2023).
Norge är den främsta utlandsmarknaden. Gästnätterna från Norge återhämtade sig snabbt efter pandemin och överträffade 2019 års nivåer med 14% redan under 2022. Under första kvartalet i år ökade norska övernattningar med rekordhöga 33 procent jämfört med 2023. På nationell nivå förväntas de fortsätta att utvecklas starkt både under 2024 och 2025.
Danska gästnätter ökade kraftigt innan pandemin; 7 procent årligen under 2013–2019. Detta kan jämföras med en tillväxt på 4 procent av norska övernattningar under samma period. En dansk återhämtning och en rekordstark tillväxt till följd av valutaeffekten blev tydlig under 2023. Med en ökning på 45 procent i danska övernattningar jämfört med året innan. Denna tillväxttrend fortsatte under första kvartalet 2024 med en ökning på 54 procent, och en fördubbling av danska övernattningar jämfört med 2019. Trenden förväntas hålla i sig under resten av året tack vare en stark dansk ekonomi.
I höstas planerade cirka 30 procent av norrmännen att resa till Sverige inom de kommande 12 månaderna enligt Kairos Travel Trend Report. Andelen danskar med planer på en sverigeresa ökade från 16 procent i slutet av 2022 till 21 procent i slutet av 2023. Både danskar och norrmän har sparat pengar för framtida resor.
Fakta mars & april:
◆ Mars 2024 visade en starkare tillväxt av gästnätter än månaderna innan. En ökning med 10% jämfört med förra året.
◆ Utländska övernattningar ökade med en imponerande 56%. Både Norge och Danmark har varit särskilt drivande med en dubblering av övernattningarna från båda länderna.
◆ Den svenska marknaden följer ett liknande mönster som tidigare. Med färre övernattningar jämfört med föregående år (-3%), men fortfarande en ökning jämfört med 2019 (+6%).
◆ Göteborg fortsatte att överträffa storstadsregionerna Stockholm och Malmö i övernattningstillväxt. Utländska övernattningar ökade även i de andra storstadsregionerna.
◆ Under det första kvartalet ökade gästnätterna totalt sett med 3% jämfört med föregående år och med 14% jämfört med 2019. Främst drivet av de utländska marknaderna
Källor och merläsning:
◈ Hotel Market Update Annordia APR 2024.
◈ PowerPoint-presentation.
◈ Climate Change & Tourism in Europe – ETC Corporate.
◈ Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge.
◈ Resebokningarna rusade när återbäringen kom.
◈ Norska marknad: Hur ser norrmän på Sverige som semesterdestination?
◈ Dansk marknad: Hur ser danskar på Sverige som semesterdestination?
◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2023 och 2024
◈ Benchmarking Alliance – preliminära hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ Besökarundersökning Göteborg & Co april 2023.
◈ Kairos Future Travel Trend Report 2023.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Happy Visuals/Göteborg & Co
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Resemässan – En ny del av Seniormässan Stockholm 2024
De tre första dagarna i oktober öppnar Resemässan sina dörrar på Stockholmsmässan som en ny del av Seniormässan S...
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
-
Gästbloggare
-