-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Det blev en bra april med hotellsiffror liknande 2023 och nu väntar en maj-månad när efterfrågan drivs av evenemang och möten. Utländska gäster ökade starkt första kvartalet.
Bra efterfrågan i april på grund av möten och mässor
Efterfrågan på hotellrum var fortsatt stabil under april, med antal sålda rum och snittpris nära förra årets nivå. Detta drevs främst av möten och mässor under andra halvan av månaden. Särskild hög hotellbeläggning i samband med Öl- och Whiskymässan, som vanligtvis lockar en bred publik och utställare från mikrobryggerier till whisky- och ölimportörer.
Månadssiffrorna indikerar samtidigt utmaningar för de äldre hotellen till följd av de senaste årens kapacitetsutveckling. Vilket påverkar kundunderlag och lönsamhet på kort sikt.
En fortsatt osäkerhet inför sommarmånaderna
Bokningsläget inför maj ser lovande ut, särskilt i samband med mässor och konferenser; från fordonselektronikmässan till ESGAR, världens största möte om gastroenterologi och abdominal radiologi. Över 70 procent av hotellrummen är bokade i samband med Göteborgsvarvet.
Det råder dock fortsatt osäkerhet inför juni och juli. Utanför perioder med stora evenemang tenderar besökare boka mer spontant och i sista minuten.
Resande inom Sverige ser ut att bli en prioritet för svenskar
Den svaga svenska kronan gör utlandssemestern dyr, och osäkerheten i konjunkturläget pekar på att resande inom Sverige förblir en prioritet för svenskar.
Dessutom har erfarenheter från föregående års extremvärme i kombination med en svag krona ökat intresset för nordiska destinationer. Vilket märks även i ökade bokningar hos resebyråer och bokningsplattformar.
Vårens viktigaste mötesmässa
När mötesindustrin träffas på IMEX i Frankfurt 14 – 16 maj är givetvis Göteborg med. I år har de en speciell nyhet att berätta om. Den handlar om hur Göteborg kan visa upp destinationen för fler på ett nytt sätt. Läs mer om det i den här artikeln.
Gör det enkelt för besökare att sprida upplevelsen
Sommaren står generellt för cirka 35 procent av årets övernattningar på hotell, stugor och vandrarhem. Två av fem svenska besökare under sommaren är ambassadörer som skulle rekommendera destinationen starkt till vänner och bekanta. Bland dem är kvinnor i åldern 31-45 år och barnfamiljer något överrepresenterade. Vänner eller partnern är lika vanliga resesällskap som barnfamiljen.
För att sprida positiva omdömen om Göteborg behöver man hjälpas åt att underlätta och uppmuntra ambassadörerna att dela sina positiva destinationsupplevelser. Både på egna sociala medieplattformar och på viktiga recensions- eller bokningssajter. Det skulle stärka både destinationens synlighet och trovärdighet.
Gemensamt för ambassadörerna är att de tar del av utbudet i högre utsträckning än andra samt är mer hållbarhetsmedvetna, särskilt avseende miljöcertifierad boende och ekologisk eller lokalproducerat mat. Dessutom har de en mer positiv helhetsupplevelse. Flera av dem tycker att Göteborg är en prisvärd destination. Allt detta kan nyttjas i kommunikationen både innan, under och efter besöket.
Danskar och norrmän prioriterar resor
Danmark och Norge står för mer än 30 procent av destinationens utländska övernattningar (2023).
Norge är den främsta utlandsmarknaden. Gästnätterna från Norge återhämtade sig snabbt efter pandemin och överträffade 2019 års nivåer med 14% redan under 2022. Under första kvartalet i år ökade norska övernattningar med rekordhöga 33 procent jämfört med 2023. På nationell nivå förväntas de fortsätta att utvecklas starkt både under 2024 och 2025.
Danska gästnätter ökade kraftigt innan pandemin; 7 procent årligen under 2013–2019. Detta kan jämföras med en tillväxt på 4 procent av norska övernattningar under samma period. En dansk återhämtning och en rekordstark tillväxt till följd av valutaeffekten blev tydlig under 2023. Med en ökning på 45 procent i danska övernattningar jämfört med året innan. Denna tillväxttrend fortsatte under första kvartalet 2024 med en ökning på 54 procent, och en fördubbling av danska övernattningar jämfört med 2019. Trenden förväntas hålla i sig under resten av året tack vare en stark dansk ekonomi.
I höstas planerade cirka 30 procent av norrmännen att resa till Sverige inom de kommande 12 månaderna enligt Kairos Travel Trend Report. Andelen danskar med planer på en sverigeresa ökade från 16 procent i slutet av 2022 till 21 procent i slutet av 2023. Både danskar och norrmän har sparat pengar för framtida resor.
Fakta mars & april:
◆ Mars 2024 visade en starkare tillväxt av gästnätter än månaderna innan. En ökning med 10% jämfört med förra året.
◆ Utländska övernattningar ökade med en imponerande 56%. Både Norge och Danmark har varit särskilt drivande med en dubblering av övernattningarna från båda länderna.
◆ Den svenska marknaden följer ett liknande mönster som tidigare. Med färre övernattningar jämfört med föregående år (-3%), men fortfarande en ökning jämfört med 2019 (+6%).
◆ Göteborg fortsatte att överträffa storstadsregionerna Stockholm och Malmö i övernattningstillväxt. Utländska övernattningar ökade även i de andra storstadsregionerna.
◆ Under det första kvartalet ökade gästnätterna totalt sett med 3% jämfört med föregående år och med 14% jämfört med 2019. Främst drivet av de utländska marknaderna
Källor och merläsning:
◈ Hotel Market Update Annordia APR 2024.
◈ PowerPoint-presentation.
◈ Climate Change & Tourism in Europe – ETC Corporate.
◈ Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge.
◈ Resebokningarna rusade när återbäringen kom.
◈ Norska marknad: Hur ser norrmän på Sverige som semesterdestination?
◈ Dansk marknad: Hur ser danskar på Sverige som semesterdestination?
◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2023 och 2024
◈ Benchmarking Alliance – preliminära hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ Besökarundersökning Göteborg & Co april 2023.
◈ Kairos Future Travel Trend Report 2023.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Happy Visuals/Göteborg & Co
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet till ett av världens 100 främsta spa – en prestigef...
-
-
Gästbloggare
-