-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – februari 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
En stabil efterfrågan och starkare beläggning på helgerna
Hotellens beläggning i februari är i stort sett oförändrad jämfört med förra året. Helgerna är starkare vilket tyder på att privatresandet är drivande. Helgen 14 – 15 februari sticker ut. Då spelade Thåström i Scandinavium och det var alla hjärtans dag.
Jämfört med andra nordiska storstäder är februaris beläggning lägst i Helsingfors och Göteborg. Den har dock ökat i samtliga nordiska storstäder utom Stockholm och Göteborg. Malmö noterar den högsta beläggningen med 64 %. Där en rad evenemang med olika inriktningar har varit dragande under månaden.
Även Oslo, Köpenhamn och Helsingfors har haft en markant ökning jämfört med förra året. I Oslo verkar en stark konferensmånad ha bidragit, medan Köpenhamn har attraherat genom flera större festivaler. I Stockholm däremot syns en generell försämring av hotellnyckeltalen under februari. Snittpriset minskade med sju procent som påverkade RevPar negativt, enligt data från Benchmarking Alliance.
Stora evenemang driver efterfrågan inför maj och sommar
Bokningsläget signalerar en stabil vår och en stark sommarsäsong. För mars och april ligger bokningarna nära fjolårets nivå. Vilket tyder på en fortsatt stabil efterfrågan. Däremot ser prognosen för maj, juni och juli betydligt starkare ut, med en markant ökning i bokningar.
Denna positiva utveckling drivs framför allt av stora evenemang. Där konserter på Ullevi och återkommande evenemang som Göteborgsvarvet driver bokningar. Dessutom syns en bredare uppgång för helger generellt, vilket tyder på ett ökat resande även utanför evenemangsdagarna.
Destinationsbarometern
Göteborg & Co:s nya framåtblickande analysverktyg, Destinationsbarometern, visar att den lokala besöksnäringen präglas av en övervägande optimism.
Inför vintersäsongen fanns en större andel företag som förväntade sig en minskning av besöksvolymer, lönsamhet och antal anställda jämfört med föregående år. Nu ser framtidsförväntningarna betydligt ljusare ut. Inför vårsäsongen är det fler företag som förutser en ökning avseende besöksvolymer och lönsamhet. Den mest uttalade optimismen syns i förväntningarna på besöksvolymerna, där en majoritet tror på uppgång.
Det finns en skillnad i framtidstron på verksamhetsnivå jämfört med destinationsnivå. Framtidstron på den egna verksamheten har stärkts sedan vintern, vilket tyder på ökad tillförsikt hos de enskilda företagen.
Rekordår för gästnätter i Göteborg under 2024
Gästnätterna i Göteborgsregionen nådde ett nytt rekord under 2024, med totalt 5,64 miljoner övernattningar. Det är en ökning med 1,3 procent jämfört med det tidigare rekordåret 2023. Året inleddes stabilt, men juni präglades av en tillfällig nedgång, på grund av avsaknaden av arenakonserter. Denna svacka kompenserades dock av sista minuten-bokningar och Veteran-VM i friidrott i augusti.
Under hösten ökade efterfrågan markant. Detta drivet av ett växande internationellt resande, höstlovet, starka helger samt en hyfsat bra konferenssäsong. Utländska övernattningar ökade uppskattningsvis med cirka 8 procent jämfört med 2023, medan svenska gästnätter låg något under 2023 års nivå (-1 procent). Inför 2025 förväntas trenden fortsätta med en prognostiserad gästnattstillväxt på cirka 2 procent.

Källor och merläsning:
◆ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◆ Destinationsbarometern Göteborg & Co – vårsäsongen 2025.
◆ Gästnätter 2024 – SCB/ Tillväxtverket.
◆Hotel Market Update Annordia February 2025.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Klara Hammerth
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-