-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – februari 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
En stabil efterfrågan och starkare beläggning på helgerna
Hotellens beläggning i februari är i stort sett oförändrad jämfört med förra året. Helgerna är starkare vilket tyder på att privatresandet är drivande. Helgen 14 – 15 februari sticker ut. Då spelade Thåström i Scandinavium och det var alla hjärtans dag.
Jämfört med andra nordiska storstäder är februaris beläggning lägst i Helsingfors och Göteborg. Den har dock ökat i samtliga nordiska storstäder utom Stockholm och Göteborg. Malmö noterar den högsta beläggningen med 64 %. Där en rad evenemang med olika inriktningar har varit dragande under månaden.
Även Oslo, Köpenhamn och Helsingfors har haft en markant ökning jämfört med förra året. I Oslo verkar en stark konferensmånad ha bidragit, medan Köpenhamn har attraherat genom flera större festivaler. I Stockholm däremot syns en generell försämring av hotellnyckeltalen under februari. Snittpriset minskade med sju procent som påverkade RevPar negativt, enligt data från Benchmarking Alliance.
Stora evenemang driver efterfrågan inför maj och sommar
Bokningsläget signalerar en stabil vår och en stark sommarsäsong. För mars och april ligger bokningarna nära fjolårets nivå. Vilket tyder på en fortsatt stabil efterfrågan. Däremot ser prognosen för maj, juni och juli betydligt starkare ut, med en markant ökning i bokningar.
Denna positiva utveckling drivs framför allt av stora evenemang. Där konserter på Ullevi och återkommande evenemang som Göteborgsvarvet driver bokningar. Dessutom syns en bredare uppgång för helger generellt, vilket tyder på ett ökat resande även utanför evenemangsdagarna.
Destinationsbarometern
Göteborg & Co:s nya framåtblickande analysverktyg, Destinationsbarometern, visar att den lokala besöksnäringen präglas av en övervägande optimism.
Inför vintersäsongen fanns en större andel företag som förväntade sig en minskning av besöksvolymer, lönsamhet och antal anställda jämfört med föregående år. Nu ser framtidsförväntningarna betydligt ljusare ut. Inför vårsäsongen är det fler företag som förutser en ökning avseende besöksvolymer och lönsamhet. Den mest uttalade optimismen syns i förväntningarna på besöksvolymerna, där en majoritet tror på uppgång.
Det finns en skillnad i framtidstron på verksamhetsnivå jämfört med destinationsnivå. Framtidstron på den egna verksamheten har stärkts sedan vintern, vilket tyder på ökad tillförsikt hos de enskilda företagen.
Rekordår för gästnätter i Göteborg under 2024
Gästnätterna i Göteborgsregionen nådde ett nytt rekord under 2024, med totalt 5,64 miljoner övernattningar. Det är en ökning med 1,3 procent jämfört med det tidigare rekordåret 2023. Året inleddes stabilt, men juni präglades av en tillfällig nedgång, på grund av avsaknaden av arenakonserter. Denna svacka kompenserades dock av sista minuten-bokningar och Veteran-VM i friidrott i augusti.
Under hösten ökade efterfrågan markant. Detta drivet av ett växande internationellt resande, höstlovet, starka helger samt en hyfsat bra konferenssäsong. Utländska övernattningar ökade uppskattningsvis med cirka 8 procent jämfört med 2023, medan svenska gästnätter låg något under 2023 års nivå (-1 procent). Inför 2025 förväntas trenden fortsätta med en prognostiserad gästnattstillväxt på cirka 2 procent.
Källor och merläsning:
◆ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◆ Destinationsbarometern Göteborg & Co – vårsäsongen 2025.
◆ Gästnätter 2024 – SCB/ Tillväxtverket.
◆Hotel Market Update Annordia February 2025.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Klara Hammerth
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-